Tåg över dagen till Umeå

SJ vill återuppta trafiken Luleå-Umeå. En tidig tur från Luleå och sen start på eftermiddagen från Umeå är tanken.

OMSTART. SJ vill ta upp trafiken Luleå-Umeå. Tidig avgång från Luleå och sen eftermiddagsstart från Umeå är konceptet. Trafiken ska bära sig själv.

OMSTART. SJ vill ta upp trafiken Luleå-Umeå. Tidig avgång från Luleå och sen eftermiddagsstart från Umeå är konceptet. Trafiken ska bära sig själv.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2009-04-01 06:00
När Veolia körde sträckan med Norrskenan var trafiken upphandlad av Rikstrafiken. I dag är så inte fallet. SJ ämnar köra i egen regi.Den plan som finns nu är att starta 05.40 från Luleå. Tillbakaresan inleds cirka 16.30.-  Jag kan tänka mig att vara nere i Umeå på fyra timmar under första halvåret för att sedan gå på 3,5 timme, säger Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståg.Loktåg
Målet är att rulla igång vid skolstarten i slutet på augusti. SJ ska inte använda Veolias koncept med ett motorvagnståg typ Regina. I stället blir det traditionellt lokdraget.-  Det går lika fort som med motorvagnståg, understryker Björn Nilsson.En mindre marknadsundersökning är gjord.-  Vi vet att det är rätt bra tryck på resandet Luleå-Umeå med stor buss- och biltrafik som vi gärna vill flytta över till tåget. Vi tror att det ska gå runt, annars skulle vi inte starta.Norrtåg ska upphandla operatör för sträckan Luleå-Umeå med trafikstart 2011.Är detta litet taktik inför den upphandlingen? Att vara på banan, så att säga?-  Nej, det här var med i upphandlingsunderlaget från början men Rikstrafiken ville inte upphandla av olika skäl. Vi har själva gjort en kalkyl och det borde bära sig att köra i egen regi.Till skillnad mot Norrskenan vill SJ nå Umeå tidigare och ha senare hemresa. -  Så att man får en hel dag i Umeå.Veolia hade anslutning från och till Kiruna med Norrskenan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om