TÄgchefernas tider lösta

Seko har slutit avtal med Veolia Transport om tÄg­chefernas arbetstider.
? Det gick betydligt bÀttre Àn vad vi hade trott innan, sÀger Erik BÀckström, klubb­ordförande inom Seko NorrlandstÄget.

BODEN2007-01-03 06:00
Avtalet mellan facket och Veolia Transport, tidigare Connex, Ă€r alltsĂ„ slutet av vad som följt i skuggan av EU:s regler för arbetstider. <BR>? Om vi hade hĂ„rddragit alla bestĂ€mmelser och inte gĂ„tt med pĂ„ undantag hade det kostat arbets­tillfĂ€llen, sammanfattar Erik BĂ€ckström.<BR>TĂ„gchefernas placeringsorter Ă€r LuleĂ„, VĂ€nnĂ€s och GĂ€vle. Totalt omfattas cirka 180 personer av avtalet. <BR>TĂ„gcheferna har litet speciella arbetstider med turerna de gör pĂ„ nattĂ„gen. Seko ansĂ„g dĂ€rför frĂ„gan komplicerad redan innan EU kom med i bilden.<BR>? Men nĂ€r vi funderat över alltihop och pratat med andra fack och företag sĂ„g vi att det egentliga problemet var dygnsvilan pĂ„ elva timmar.   <BR>Detta löstes via att man gjorde ett undantag. Den stadgade elva timmar lĂ„nga sammanhĂ€ngande vilan per dygn omformades till ett dygn med mindre vila och ett pĂ„följande dygn med lĂ€ngre vila.   <BR>? Det gick betydligt bĂ€ttre Ă€n vad vi tĂ€nkte oss och trodde frĂ„n början. Vi klarar veckoarbetstid och veckovila. För vĂ„r del har det löst sig bra.<BR>Uppgörelsen gĂ€ller dock bara till sommaren. Avtalet ska senare anpassas efter de centrala förhandlingar om löner och arbets­tider som pĂ„gĂ„r.<BR>Motparten upptrĂ€dde bra under förhandlingarna.<BR>? Vi har ingenting att klaga pĂ„. Det enda var att man vĂ€ntade för lĂ€nge med att lösningen. FrĂ„n facket försökte vi driva pĂ„ redan för ett Ă„r sedan, men intresset var ljumt. DĂ€rför blev det lite brandkĂ„r pĂ„ slutet. Med god vilja löste sig det hela. Inga pengar ingĂ„r i avtalet, utan endast arbetstid.<BR>Efter en tidvis turbulent start nĂ€r Connex tog över NorrlandstĂ„get efter TĂ„gkompaniet Ă€r tonen mellan företaget och facken i dag betydligt bekvĂ€mare.<BR>? Det har lugnat ner sig. FrĂ„n början hade vi folk i ledningen som bara hade busserfarenhet. Och detta fungerade inte alls. I dag har vi ganska bra dialog efter att en del personer Ă€r utbytta.<BR>? Fast ekonomiskt sett för företaget Ă€r avtalet för Norrlands­tĂ„get en katastrof. Nu biter de ihop och kör för att inte tappa ansiktet pĂ„ marknaden. <BR><STRONG>Kan man se avtalet som ett resultat av den bĂ€ttre dialogen?<BR></STRONG>? Ja, jag tror inte att det hade fungerat pĂ„ samma sĂ€tt med den stĂ€mning som fanns i början.
LĂ€s mer
<STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Sok.asp?ArticleID=1384376&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;mode=SEARCH&amp;BoolFlag=AND&amp;PubDate=2007-01-03&amp;FreeText=Anette&amp;Category=">Lokala avvikelser kring arbetstid möjlig</A></STRONG>
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om