Kuriren berättade i veckan om svårigheterna att ringa till Bodens Garnison. Göte Andersson, Boden, hade försökt nå växeln ett 50-tal gånger sedan 15 december men bara mötts av en röst som sade:
"”Du har kommit till ett nummer som inte används”. Också Kuriren fick samma besked i veckan.
Enligt Boden Garnisons informationschef Anna-Lena Hesse har felet uppdagats. Ett fel hos Försvarsmaktens operatör Telenor gjorde att de som hade Telia som operatör kom inte fram. Däremot gick det att ringa internt via Telenor.
– Man har ju hela tiden kunnat nå Försvarsmakten eftersom det gått att ringa F 21 eller Högkvarteret, säger Anna-Lena Hesse. Men det är inte så lätt att veta.
Säkerhet
Göte Andersson menade nämligen att det hade kunnat uppstå ett svårt läge om man av säkerhetsskäl varit tvungen att nå Bodens Garnison.
Andra enheter inom Försvarsmakten är anslutna till växeln i Karlsborg, men har inte samma telefonnummer som Bodens Garnison.
– Nu ska det fungera.
Långvarigt
Att felet varat ända sedan 15 december har inte Försvarsmaktens teletjänstavdelning kunnat bekräfta. Vid förnyad kontakt med Göte Andersson framkom att han faktiskt försökt att gå omvägen via F 21.
– Men jag möttes av en röst som sade samma sak där.
Anna-Lena Hesse säger att det inte finns anledning att ifrågasätta Göte Anderssons uppgifter. Möjligen kan teknikerna titta ytterligare på ärendet.