Thaibilar får dragkrok

I Thailand är släpvagnar ingen vanlig syn och bilarna saknar dragkrokar. Det vill företagaren Björn Jansson i samarbete med Bodensläp ändra på.
- Thailändarna kör upp till fyra ton ved på pickup-bilar som inte är anpassade för det, säger han.

BODEN2006-05-15 06:00
Björn Jansson i Boden bor delar av året i Thailand. Det var under en vistelse där för ett år sedan som han började fundera över varför thailändska bilar saknade dragkrokar. Dessutom såg han ofta bilar som var överlastade.
- Jag såg otaliga bakaxlar till bilar som gått av efter vägarna, det är ju dessutom väldigt farligt.
Björn Jansson har under många år sysslat med tillverkning av släpvagnar hemma i Sverige. Han började diskutera sina idéer med en man som haft mycket kontakt med den thailändska militären, som lotsade honom vidare till landets brandförsvar och räddningstjänst.

Samarbete
- Det visade sig att det fanns intresse där för släpvagnar som går att ha med sig på uppdrag och utryckningar.
Björn Jansson hittade en samarbetspartner i Patrik Gustavsson på Bodensläp, som kan tillverka bakaxlar till den typ av släpvagnar som Björn Jansson tyckte skulle passa för den thailändska marknaden.
Björn Jansson tog kontakt med Surasak Sakchastaporn, som driver en mekanisk verkstad i staden Pranburi, två mil från Janssons bostad i närheten av Hua Hin. Verkstadsägaren visade sig vara intresserad av att tillverka de svenska släpvagnarna och ett samarbete inleddes.
- Vi startade den 23 januari i år, då satte vi igång med att tillverka protoyper. Det här är någonting nytt i hela Thailand, släpvagnar finns till lastbilar, men inte till personbilar. Vi tillverkar släpvagnar utifrån den absolut bästa tekniken som finns i Europa.

2,5 ton
Släpvagnarna som ska tillverkas är så kallade boggivagnar som går att lasta upp till 2,5 ton. Målgruppen är förutom offentlig service som räddningstjänsten även företag av olika slag.
- Intresse finns redan i dag, säger Björn Jansson.
Han menar att det är svårt att säga hur det kommer att gå med försäljningen, men han konstaterar att det finns ett behov, inte minst för transporter inom den stora industrin för att förädla ananas. Han hoppas att den thailändska marknaden ska vara redo för svenska släpvagnar.
- Hela konceptet är så nytt där nere, vi vet ännu inte vad som händer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om