Trädrensning för säkrare tågtrafik
Banverkets trädsäkringsprojekt ska ge tryggare trafik och mindre förseningar. Totalt satsas ett par hundra miljoner kronor.
FRITT BREDVID SPÅRET. Banverket genomför ett trädsäkringsprojekt kommande år som ska hindra träd att falla ner på spåren. Rensningen på sträckan Luleå-Boden-Jörn börjar redan i vår. Malmbanan norrut, som här strax utanför Boden, får vänta ett par år.
Foto: Håkan Zerpe
Skötselgatorna blir inte kala. - Tanken är att gatorna ska ha en fin miljö. Man sparar exempelvis enbuskar och lämnar högstubbar. Vi tar naturhänsyn när vi genomför trädsäkringen.För tomtmark och allmänna platser skapas inga generella skötselgator. I stället görs individuella bedömningar i samråd med markägare.Tidigare har lokförarna inom Seko krävt bättre miljö vid sidan av banan. Dels ur säkerhetssynpunkt, dels ur passagerarvinkeln där facket menade att resenärerna bara såg en djungel utanför tågfönstret.
Tidsplanen för norra järnvägsnätet innebär att Luleå-Boden-Jörn klaras av 2009. Malmbanan Boden-Riksgränsen beräknas vara åtgärdad senast 2015 liksom Jörn-Ånge. Beträffande nya banor, som Botniabanan och Haparandabanan, byggs trädsäkringen in redan från början.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!