Trädrensning för säkrare tågtrafik

Banverkets trädsäkringsprojekt ska ge tryggare trafik och mindre förseningar. Totalt satsas ett par hundra miljoner kronor.

FRITT BREDVID SPÅRET. Banverket genomför ett trädsäkringsprojekt kommande år som ska hindra träd att falla ner på spåren. Rensningen på sträckan Luleå-Boden-Jörn börjar redan i vår. Malmbanan norrut, som här strax utanför Boden, får vänta ett par år.

FRITT BREDVID SPÅRET. Banverket genomför ett trädsäkringsprojekt kommande år som ska hindra träd att falla ner på spåren. Rensningen på sträckan Luleå-Boden-Jörn börjar redan i vår. Malmbanan norrut, som här strax utanför Boden, får vänta ett par år.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2009-02-20 06:00
På sträckan Luleå-Boden-Jörn börjar motorsågarna vina redan i vår.450 mil järnväg i Sverige ska fram till 2015 säkras mot nedfallande träd. Tanken är att minska risken för tågolyckor och skador på järnvägen. Punktligheten förbättras dessutom.-  Störningarna när träd faller över banan blir också väldigt kostsamma, uppger Maria Furmark, projektledare på Banverket.Så kallade skötselgator skapas genom att träd tas bort i en zon 20 meter på båda sidor om spårmitten. Även i nästa avsnitt, kantzonen längre bort från spåret, huggs träd ner som vid fall kan nå banan.Luleå-Boden-Jörn blir första sträckan i Norrbotten och Västerbotten som åtgärdas. Banverket började redan förra året genom att via Lantmäteriet ansöka om att nyttja mark vid spåret som man inte äger själv, så kallade servitut. Just nu handlas entreprenader upp.-  Vi räknar att vara i gång med arbetena längs järnvägen i april.Inga kalhyggen
Skötselgatorna blir inte kala. -  Tanken är att gatorna ska ha en fin miljö. Man sparar exempelvis enbuskar och lämnar högstubbar. Vi tar naturhänsyn när vi genomför trädsäkringen.För tomtmark och allmänna platser skapas inga generella skötselgator. I stället görs individuella bedömningar i samråd med markägare.Tidigare har lokförarna inom Seko krävt bättre miljö vid sidan av banan. Dels ur säkerhetssynpunkt, dels ur passagerarvinkeln där facket menade att resenärerna bara såg en djungel utanför tågfönstret.
Tidsplanen för norra järnvägsnätet innebär att Luleå-Boden-Jörn klaras av 2009. Malmbanan Boden-Riksgränsen beräknas vara åtgärdad senast 2015 liksom Jörn-Ånge. Beträffande nya banor, som Botniabanan och Haparandabanan, byggs trädsäkringen in redan från början.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om