En Norrbotniabana medger ökad och bättre persontrafik längs kusten.
– Dessutom ger den ökad kapacitet för godstrafiken. Och man får minskad sårbarhet genom att den dubblerar stambanan. Godstågen kommer fram även vid urspårning eller översvämning.
Det anser Oskar Fröidh, forskare vid KTH Järnvägsgruppen.
Tillväxt
Trängseln på Malmbanan, särskilt Kiruna-Narvik, är redan nu ett huvudbry. Vid ytterligare gruvverksamhet i Norrbotten och Finland kan problemen växa. Den nyligen framlagda Barentsplanen för transporter pekar ut korridoren Luleå-Narvik som mycket viktig för industrin i Barents.
Dubbelspår
Utredning pågår om dubbelspår Kiruna-Narvik. KTH är mer inne på att köra längre malmtåg. Första steget kan vara 880 meter långa tåg. Dagens lok och bromsar klarar det.
– Då skulle man slippa bygga dubbelspår och få mer kapacitet ganska snabbt, betonar Oskar Fröidh.
Ökad tåglängd innebär ytterligare förlängningar av de ombyggda mötesstationer som i dag klarar 750-meterståg.