Erik Sandemo vid Svensk Handels kontor i Umeå är ansvarig för etableringsfrågor, gränshandel och handelsutveckling.
Hans anser att i första hand måste Ica Kvantum, nästgårds till Willys blivande butik, vässa sitt koncept och göra detta mer attraktivt. Annars finns en risk att förlora matchen mot den nya spelaren.
– Och då måste även andra följa med. Det här kommer att gynna volymerna, men om det blir lönsamt också är en annan femma.
Handel på hemmaplan
Flödet mot Luleå stoppas. " Nu har vi även det här varumärket i stan´ och då behöver vi inte åka till Storheden."
– Exempelvis Kvantum och Coop Forum i Boden jackar upp sig och då handlar man litet mer. Nyetableringar ger alltid ökad försäljning.
Priskrig
Willys håller till i ett något lägre prissegment, men det är inte säkert att priserna blir etablerade handelns motvapen.
– Man ska lyfta fram de egna styrkorna, de som man är särskilt duktig på. Kanske sortimentet. Inledningsvis kan det bli priskrig. När Willy skulle öppna sin första butik i Umeå fick de en synnerligen svettig inledning innan de lyckades.