Gångtunneln är den kulvert som går mellan plattformarna på järnvägsstationen Boden C.
Tunneln är för övrigt smyckad med väggmålningar av konstnären Anders Hjortenklev. Boden och järnvägen är i fokus på väggarna.
Torbjörn Lidberg har uppmärksammats på att det inte doftat så gott i tunneln. Urinlukten har varit påträngande, har han dessutom själv konstaterat.
– Anders fick löfte av dåvarande Banverket om att tunneln skulle hållas i skick. Sedan ombildades Banverket till Trafikverket och jag tror inte att någon har haft koll på tunneln. Men Rasmus Joneland i tekniska utskottet kontaktade Trafikverket nyligen och fick löfte om att tunneln skulle saneras.
Sanerat
När Kuriren tillsammans med Torbjörn Lidberg besöker Boden C är urindofterna borta. Allt väl och ”Välkommen till Boden” utan besvärande lukt, i alla fall för tillfället.
– Men det här måste få en lösning på sikt, menar Torbjörn Lidberg. Att sanering görs regelbundet. Och doften är en skymf mot konstnären som gjort ett bra arbete. Däremot verkar målningarna ha klarat sig bra och sluppit skadegörelse.
Över tid
Trafikverket sätter sig gärna ner och resonerar med kommunen om skötseln av gångtunneln, understryker Katrin Jakobsson, stationsförvaltare för alla stationer norr om Uppsala. Hon har själv inte varit i kontakt med kommunen.
– Vi gjorde en storrengöring i tunneln i höstas och jag tycker absolut att en långsiktig lösning ska tas fram. Tunneln är svår att sköta eftersom inget vatten och avlopp finns. När den ska rengöras måste man ta dit en spolbil och en sugbil.
Oavsett lukter i gångtunneln kommer Boden C att rustas upp av Trafikverket under 2014. Renoveringen sker i nationella projektet ”Stationer för alla”. Detta omfattar att 150 stationer i Sverige görs bättre tillgängliga.
– Vi kommer att handla upp en entreprenad under april månad, uppger projektledaren Nazanin Bigdelou, Trafikverket.
Belysning
Av upphandlingsskäl kan hon inte säga kostnad för projektet eller exakt vad som ska åtgärdas. Men generellt sett kan det handla om nya vind- och väderskydd, bättre belysning, ledstänger, tydliga skyddszoner och ledstråk på plattformar.
Även Luleå järnvägsstation ska få en liknande ansiktslyftning under innevarande år.