Utveckling är basen till framgång för camping och skidanläggning

Nye VD:n för Skicamp Boden sprudlar av idéer och visioner.Restaurangen har fått ett totallyft och om tre år kan projektet med att utveckla Urberget till skidåkning starta, tror Magnus Nordlund.

Foto: Håkan Zerpe
MILJONSATSNING. Restaurangen i Storklinten har gått från 1970-talsstuk till helrenoverad. Ett måste, enligt nye VD för Skicamp Boden AB Magnus Nordlund.

Foto: Håkan Zerpe MILJONSATSNING. Restaurangen i Storklinten har gått från 1970-talsstuk till helrenoverad. Ett måste, enligt nye VD för Skicamp Boden AB Magnus Nordlund.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2014-03-02 19:36

Han har hoppat litet mellan olika branscher. I juni 2013 gjorde han en kovändning mot besöksnäringen som VD för Skicamp Boden AB. Företaget äger och driver Storklinten och Bodens camping och bad.

– Branschen en av de finare genom att människor är ute efter en upplevelse. Man tar sina skattade pengar för att köpa upplevelser.

Efter kommunalt ägande tog lokala privata intressenter över anläggningarna. De har under åren pumpat in rätt mycket pengar.

– Men Storklinten var trots det en rätt sliten 1970-talsanläggning. Inte mycket hade gjorts med det synbara som blir kundupplevelsen. På Stenmarks tid räckte det med skidbackar, liftar och kokosbollar till fika. Nu vill människor ha mer en helhetsupplevelse. De önskar mötas, umgås och då är det viktigt med en bra restaurang.

En miljon

Nye VD:n var en stark kraft för miljonombyggnaden av anläggningens restaurang. Den är nu praktiskt taget helrenoverad.

Magnus Nordlund stack med glimten i ögat ut hakan på första styrelsemötet, visade bilder från de två anläggningarna och frågade:

– Känner ni stolthet över de här anläggningarna? Exempelvis att människor ska komma till Storklinten och konferera?

Ombyggnaden klubbades. Fast annat mycket annat krävs. Exempelvis längre kvällsöppet i restaurangen och mindre köande till liftkortsförsäljningen.

– Det är detaljerna som gör helheten, poängterar Magnus Nordlund.

Kapital

Om tre år kan Urberget knytas till skidsystemet.

– En stor investering. Kapital behövs. Och vi måste se över husvagnsparkeringen där 40 står i kö samt utveckla barnområdet. Det måste hända grejor hela tiden på en skidanläggning.

Campingen i Boden har en stor kundkrets av gäster som får fantastisk service av de anställda, intygar han.

– Problemet är att stort behov finns att göra samma saker där som i Storklinten. Någonstans måste steg tas för att utveckla, ge något tillbaka till de gäster som kommer år efter år.

Därför tas tag med renovering av stugor, ombyggnad av butik och reception, sommarkafé. Blommor och flaggstänger.

– Den ska bli en levande camping.

Ingen brist på idéer som synes.

Magnus Nordlund, 39.

Aktuell: Sedan i juni 2013 VD för Skicamp i Boden AB.

Bakgrund: Studier i marknadsföring/organisation på universitet. Därefter bland annat jobb i olika befattningar på Ragn-Sells, i verkstadsindustrin och platschef hos Moderna Försäkringar.

Bästa pisterna: Storklinten, Riksgränsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om