Väg för miljoner

106 miljoner kostar projektet med ombyggnad av väg 97 Sävast-Boden.  Byggstarten kan ske i höst.  Kanske.  Däremot är Sävast-Sunderbyn ett oskrivet kort än så länge.

STOR OMDANING. Trafikplatsen i Svartbyn vid väg 97 kommer att förändras radikalt.

STOR OMDANING. Trafikplatsen i Svartbyn vid väg 97 kommer att förändras radikalt.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2009-03-25 06:00
Kuriren har tidigare berättat om projektet. Det omfattar mötesfri väg på etappen som börjar i höjd med Skapa i Sävast och går fram till just innan korsningen med Travbaneleden. Här är i korthet den arbetsplan som är tänkt att ligga till grund för fortsatta arbetet: # Vägen får mitträcke, breddas och utrustas med två körfält mot Sunderby sjukhus. Ambulanser ska ha fri lejd, så att säga. Mot Boden skapas växelvis ett och två körfält. # Ny bro byggs över Sävastån. Dessutom anläggs en bro för väg 588 över väg 97. Den ersätter dagens fyrvägskorsning mot Sävast/Gamla Sävast. # Norra infarten till Sävast förändras. I stället för av- och påfart som i dag kommer endast avfart för trafikanter från Boden att tillåtas. # Nuvarande trafikplats Svartbyn byggs om helt. Plankorsning stängs
Största förändringen ligger i de två sistnämnda punkterna. Trafikplatsen vid Svartbyn, där en viadukt finns över väg 97 och Malmbanan, förändras helt. Från trafikplatsen dras en 2.200 meter lång parallellväg till 97:an till Svängledens början vid nuvarande norra infarten till Sävast. Den som ska till Boden från Sävast måste alltså köra den vägen. Detta väntas ge en trafikökning på Torpgärdsleden från 550 fordon per dygn till 2.000. Bilisterna förmodas i stor utsträckning välja den rutten i stället för att köra väg 97 mot Boden. Intressant är där att Bodens olyckskorsning nummer ett vid Räddningstjänsten, Torpgärdsleden-Slipvägen, får en avsevärt större belastning. Förändras
Svartbyns trafikplats genomgår en större omdaning. Plankorsningen med väg 97 stängs. I stället byggs den planskilda korsningen om så att på- och avfarter skapas åt alla håll via ramper. Enligt ambitionen ska arbetena påbörjas i mindre skala i höst, enligt Peder Henriksson, Vägverket Region Norr: -  Vi kör igång så fort vi har möjlighet. Det mesta hänger på att arbetsplanen vinner laga kraft och att vi hinner upphandla. Sträckan Sunderbyn-Sävast är mer oklar. Vägverket går in en ny plan som omfattar 2010-2021. -  Vi vet inte i dag var Sunderbyn-Sävast kommer att ligga i planen. Den sträckan ska att konkurrera med andra objekt i länet. Projekteringen pågår dock.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om