Väg för miljoner
106 miljoner kostar projektet med ombyggnad av väg 97 Sävast-Boden. Byggstarten kan ske i höst. Kanske. Däremot är Sävast-Sunderbyn ett oskrivet kort än så länge.
STOR OMDANING. Trafikplatsen i Svartbyn vid väg 97 kommer att förändras radikalt.
Foto: Håkan Zerpe
Största förändringen ligger i de två sistnämnda punkterna. Trafikplatsen vid Svartbyn, där en viadukt finns över väg 97 och Malmbanan, förändras helt. Från trafikplatsen dras en 2.200 meter lång parallellväg till 97:an till Svängledens början vid nuvarande norra infarten till Sävast. Den som ska till Boden från Sävast måste alltså köra den vägen. Detta väntas ge en trafikökning på Torpgärdsleden från 550 fordon per dygn till 2.000. Bilisterna förmodas i stor utsträckning välja den rutten i stället för att köra väg 97 mot Boden. Intressant är där att Bodens olyckskorsning nummer ett vid Räddningstjänsten, Torpgärdsleden-Slipvägen, får en avsevärt större belastning. Förändras
Svartbyns trafikplats genomgår en större omdaning. Plankorsningen med väg 97 stängs. I stället byggs den planskilda korsningen om så att på- och avfarter skapas åt alla håll via ramper. Enligt ambitionen ska arbetena påbörjas i mindre skala i höst, enligt Peder Henriksson, Vägverket Region Norr: - Vi kör igång så fort vi har möjlighet. Det mesta hänger på att arbetsplanen vinner laga kraft och att vi hinner upphandla. Sträckan Sunderbyn-Sävast är mer oklar. Vägverket går in en ny plan som omfattar 2010-2021. - Vi vet inte i dag var Sunderbyn-Sävast kommer att ligga i planen. Den sträckan ska att konkurrera med andra objekt i länet. Projekteringen pågår dock.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!