Vintern har bjudit på tunga tider för bilister, väghållare och Trafikverket. I Boden har politikerna fått många synpunkter från medborgare om att vägarna som Trafikverket ansvarar för har varit spåriga under senaste tiden.
Torbjörn Lidberg skrev till Trafikverket just före jul och pekade på problemen och på att väghyvlar måste sättas in. Han säger sig inte ha upplevt liknande förhållanden sedan han tog körkort vid 18 års ålder.
– Vädergudarna har varit emot oss och vintern extrem. Det är livsfarligt på vägarna. Väg 97 mot Harads och väg 356 mot Älvsbyn och Morjärv har varit enormt spåriga. Det har tinat ner i hjulspåren när det varit varmt och det blir som att åka på räls, säger den före detta lokföraren. Risk finns för kast och olyckor.
Möte?
Kommunen ber genom kommunalrådet om ett sammanträffande med Trafikverket. Än har ingen respons kommit, men Torbjörn Lidberg konstaterar att helgdagarna varit många.
Egon Palo (M) instämmer i kritiken. Han tog upp saken i en enkel fråga i fullmäktige före jul och nämner samma vägavsnitt som Torbjörn Lidberg när det gäller spåriga vägbanor.
– Här är vi eniga om tagen. Många kontaktar mig och undrar om det ska vara så här.
Mycket allvarligt
Per-Mats Öberg, som sitter i staben på Trafikverket Region Nord, förklarar att svar kommer till kommunen. Trafikverket ser oerhört allvarligt på situationen och sätter in extra resurser för att få vägarna i bättre skick.
– Vintern har varit extrem hittills med nästan sommarväglag, därefter har det frusit på, underkylt regn har fallit och isvallar bildats. Det här är värsta scenariot som kan inträffa och vi kommer att ha förtätade kontroller på de aktuella vägarna.
Avhyvling
En packad snöväg och en isväg går lätt att hyvla av. Vad som hänt på väg 97, som delvis saltas, är att man fått återfrysning när temperaturen sjunkit. Då har man sandat för att inte få salthalka. När det sedan regnat har vatten lagt sig i spåret och sand jämte grus har stänkt upp på isvallarna.
Spåren har blivit ännu djupare och vallarna har blivit "armerade" med sand, svåra att hyvla ner.
– Det här måste bort, lovar Per-Mats Öberg. Så enkelt är det.