Vägverket i nya tankar om Sunderbyn-Sävast
En ombyggd väg 97 kan istället bli en helt ny väg.Vägverket tar sig ytterligare funderare på om vägen trots allt ska få en ny sträckning längs Malmbanan.
KORRIDOR. Järnvägen och väg 97 skulle gå i en gemensam korridor Sunderbyn-Sävast. Här ett avsnitt norr om Norra Sunderbyn.
Foto: Håkan Zerpe
Åren innan hade präglats av en tidvis intensiv debatt. Främst agerade Sävast byamän för en helt ny sträckning längs Malmbanan. Man presenterade till och med ett genomarbetat förslag där området längs älven i frånvaro av riksväg skulle tas tillvara.Vägverket gör nu ett omtag.- Vi tar oss åtminstone en funderare till, säger vägdirektör Lena Dahlgren. Vi valde först alternativet att bygga om eftersom kommunerna Boden och Luleå hade så bråttom. Nu gick det inte så fort och arbetsplanen är ännu inte fastställd.Om Boden och Luleå på sikt ska växa ihop är marken kring Luleälven värdefull, resonerar Vägverket.Kostnader
- En ombyggd 97:a skulle bli en rätt häftig barriär mot vattnet. Ni ryggar inte för de extra 40-50 miljonerna för helt ny väg?- Jo, men å andra sidan är det svårt att värdera barriäreffekten.Man kan ju fundera på om Boden och Luleå någonsin växer ihop?- Om man ska tänka samhällsplanerarmässigt måste man tänka på ganska lång sikt. En ny väg innebär också mindre störningar under byggtiden.Kan använda gamla vägen
Dessutom kan utryckningsfordon utnyttja den gamla vägen, tillägger Lena Dahlgren. Därigenom behöver den nya vägen bara vara en vanlig 1+2-väg, omväxlande en och tvåfilig. Inte med två filer mot Sunderbyn hela sträckan.Länsstyrelsen förordade från början ny sträckning. Senare uttalades dock stöd för båda alternativen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!