Vägverket väljer gamla sträckningen

Vägverket återgår till ursprungliga tanken på att bygga om väg 97 sträckan Södra Sunderbyn-Sävast. Fast räkna inte med första spadtaget förrän efter 2016.

VÄGVALET KLART. Det blir ingen ny väg Södra Sunderbyn-Sävast. Vägverket har beslutat att bygga om väg 97, precis enligt tidigare beslut.

VÄGVALET KLART. Det blir ingen ny väg Södra Sunderbyn-Sävast. Vägverket har beslutat att bygga om väg 97, precis enligt tidigare beslut.

Foto: Eija Dunder

Boden2009-11-06 06:00
Vägverket gjorde omtag på ursprungsplanen att bygga om väg 97 med nuvarande sträckning. Alternatividén om en helt ny väg längs Malmbanan dammades av. Dock hade den sämre samhällsekonomisk lönsamhet.En anledning till att åter se över en ny sträckning var att den skulle kosta mindre än vad som först räknats fram. Cirka 50 miljoner kronor skiljde alternativen åt med ombyggnadsmodellen som billigare.Bygga ihop
Vägverket ville dessutom åter väga visionen om att bygga ihop Boden och Luleå. -  I det läget vore det intressant att flytta vägen mot järnvägen för att skapa ett område nära älven för bebyggelse, säger Peder Henriksson, samhällsplanerare vid Vägverket Region Norr. Om detta hade varit värt mycket för kommunerna hade vi varit tvungna att pröva det litet mer.Ursprunget
Efter kommunikation mellan Vägverket och kommunerna visade sig att den visionen inte var avgörande för Luleå och Bodens kommuner. Alltså: Återgång till ursprunget. Oroliga protesterande fastighetsägare i Norra och Södra Sunderbyn kan andas ut. Deras fastigheter behöver inte tas i anspråk för en ny 97:a längs järnvägen.-  Ja, livet är fantastiskt, säger byaåldermannen i Sunderbyn Nils-Olof Lindfors. För andra gången har Vägverket fattat samma beslut. Men stor glädje råder nu när förnuftet har fått råda. Speciellt glada är förstås fastighetsägarna. Och den här lösningen blir ju dessutom billigare.Arbetsplan
Vägverket tar omgående upp arbetet med arbetsplanen, ett arbete som legat nere en tid. -  I nuvarande förslag till ny länsplan ligger byggstarten i spannet 2016-2021, säger Peder Henriksson.Kommunerna har som Kuriren berättat uttalat stort intresse att förskottera pengar till Vägverket. Då skulle bygget kunna starta tidigare.-  En förskottering är inte en särskilt komplicerad process, uppger Peder Henriksson.Delsträckan Sävast-Boden ligger bättre till i tidsplanen. Där kan bygget starta under försommaren 2010 om inte överklaganden av arbetsplanen försenar.
Delsträckan Södra Sunderbyn-Sävast är tolv kilometer lång. Den förses med mitträcke. Två filer skapas hela vägen mot Sunderby sjukhus och omväxlande en och två filer norrut. Tidigare beräkningar pekade på en kostnad runt 100 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om