Vägverket väljer gamla sträckningen
Vägverket återgår till ursprungliga tanken på att bygga om väg 97 sträckan Södra Sunderbyn-Sävast. Fast räkna inte med första spadtaget förrän efter 2016.
VÄGVALET KLART. Det blir ingen ny väg Södra Sunderbyn-Sävast. Vägverket har beslutat att bygga om väg 97, precis enligt tidigare beslut.
Foto: Eija Dunder
Vägverket ville dessutom åter väga visionen om att bygga ihop Boden och Luleå. - I det läget vore det intressant att flytta vägen mot järnvägen för att skapa ett område nära älven för bebyggelse, säger Peder Henriksson, samhällsplanerare vid Vägverket Region Norr. Om detta hade varit värt mycket för kommunerna hade vi varit tvungna att pröva det litet mer.Ursprunget
Efter kommunikation mellan Vägverket och kommunerna visade sig att den visionen inte var avgörande för Luleå och Bodens kommuner. Alltså: Återgång till ursprunget. Oroliga protesterande fastighetsägare i Norra och Södra Sunderbyn kan andas ut. Deras fastigheter behöver inte tas i anspråk för en ny 97:a längs järnvägen.- Ja, livet är fantastiskt, säger byaåldermannen i Sunderbyn Nils-Olof Lindfors. För andra gången har Vägverket fattat samma beslut. Men stor glädje råder nu när förnuftet har fått råda. Speciellt glada är förstås fastighetsägarna. Och den här lösningen blir ju dessutom billigare.Arbetsplan
Vägverket tar omgående upp arbetet med arbetsplanen, ett arbete som legat nere en tid. - I nuvarande förslag till ny länsplan ligger byggstarten i spannet 2016-2021, säger Peder Henriksson.Kommunerna har som Kuriren berättat uttalat stort intresse att förskottera pengar till Vägverket. Då skulle bygget kunna starta tidigare.- En förskottering är inte en särskilt komplicerad process, uppger Peder Henriksson.Delsträckan Sävast-Boden ligger bättre till i tidsplanen. Där kan bygget starta under försommaren 2010 om inte överklaganden av arbetsplanen försenar.
Delsträckan Södra Sunderbyn-Sävast är tolv kilometer lång. Den förses med mitträcke. Två filer skapas hela vägen mot Sunderby sjukhus och omväxlande en och två filer norrut. Tidigare beräkningar pekade på en kostnad runt 100 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!