Varmare i kläderna
Nya ägarna till tvätten i Boden är hittills nöjda med verksamheten. - Fast ännu kan vi inte utvärdera affären, säger Textilias vd Tomas Bergström.
INRE ARBETE. Hittills har nya ägarna av tvätten i Boden mest ägnat sig åt att integrera Bodenfilialen i övriga Textilia. Ambitionen att skaffa nya kunder har fått stå tillbaka.
Foto: Håkan Zerpe
Av de 35 varslade kunde 25 anställda räddas kvar i företaget. Textilias personalstyrka i Boden består nu av ett 60-tal anställda. Under vintern och tidiga våren tappade företaget cirka 15 procent av volymerna när det gäller tvätt åt hotellen. Lågkonjunkturen och därmed påföljande minskning inom turistnäringen var orsaken.- Det har lossnat litet inom hotellmarknaden genom en stark sommar.Dock ligger efterfrågan på tvätt åt hotellen fortfarande på en lägre nivå än tidigare.Dialog
Allt är reglerat mellan företaget och landstinget.- Vi upplever att vi har en god dialog med Norrbottens läns landsting, förklarar Tomas Bergström.Hur ser du på hösten?- Den är svår att bedöma. Men vi tycker att konjunkturläget allmänt håller på att förbättras. Exakt hur det påverkar oss är litet tidigt att säga. Vad vi vet är att volymerna till landstinget och de kommuner som vi har är relativt stabila.Kunder
- Där är det naturligtvis intressant att följa hur det blir med offentliga sektorns bemanning och kapacitet. Detta har att göra med långsiktiga skatteintäkter och de allmänna ekonomiska förutsättningarna.Efter köpet av tvätten i maj deklarerade Textilia att man skulle försöka bearbeta marknaden med Boden som bas för att skaffa fler kunder och få ökade tvättvolymer.- Man hinner inte speciellt långt där på fyra månader. Vi har haft fokus på att integrera verksamheten, introducera vårt arbetssätt och våra processer. Dessutom är det under sommaren en lägre aktivitet.Fackets Anders Holmberg avvaktar med att utvärdera den nya arbetsgivaren.- Just nu är det inte så mycket att säga. Vi är fortfarande inte inne i kläderna, om man uttrycker det så.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!