Eva Hultin Àr lÀrare pÄ gymnasiets sÀrskola och dÀrför var det ett sjÀlvklart val att utbilda Doris till skolhund nÀr Eva vÀl bestÀmt sig för att utbilda sin hund.
â Jag hade lĂ€st om vad en hund kan göra för mĂ€nniskor, framför allt för skolelever. De kan hjĂ€lpa till med mĂ„nga olika saker, sĂ€ger Eva Hultin.
Doris Àr fyra Är och djÀrvpudel. Hon Àr utbildad pÄ Hundens hus i Sundvall. För att fÄ gÄ utbildningen fick hon först göra ett intrÀdesprov. Eva Hultin förklarar att hunden mÄste tycka det Àr roligt att arbeta annars Àr det som ingen idé att gÄ utbildningen. Det tyckte och tycker Doris. Provet visade ocksÄ att det fanns en utvecklingspotential.
Utbildningen pÄgick frÄn augusti till maj. Eva och Doris Äkte ned till Sundsvall vissa helger och praktiserade ganska mycket pÄ skolan under veckorna pÄ hemmaplan. Doris examinerades och jobbar nu nÄgra timmar tisdag till torsdag.
NÀr en skolhund börjar jobba pÄ en skola mÄste man först bygga upp en relation till de elever hunden ska arbeta med. DÀrefter övergÄr det till ett samarbete mellan hunden och eleven. Totalt jobbar hon med ett tio-tal av ungdomarna.
â LĂ€roplanen och elevens behov styr vad vi gör pĂ„ lektionerna Det gĂ„r att jobba med eleverna i alla Ă€mnen, sĂ€ger Eva Hultin.
Hon visar hur hon och Doris jobbar med en ett snurrhjul. PÄ det sitter lappar. Doris stannar hjulet och slumpen avgör om det pÄ lappen stÄr ett tal, som eleven fÄr rÀkna ut, eller ett kommando som Doris ska utföra.
â En elev som har en sprĂ„kstörning fĂ„r trĂ€na pĂ„ att tala tydligt sĂ„ Doris förstĂ„r vad hon ska göra, sĂ€ger Eva Hultin.
Ganska mÄnga arbetsuppgifter bygger pÄ rörelser. DÄ fÄr eleven trÀna pÄ sin motorik och finmotorik.
â Varje tillfĂ€lle blir en lĂ€rsituation. Förra veckan började Doris Ă€ven jobba som rastvakt. Eleverna fĂ„r komma till oss efter ett faststĂ€llt schema. DĂ„ Ă€r vi ute och gör tillsammans olika aktiviteter. Man kan till exempel bygga en hinderbana som eleven och Doris gör tillsammans eller sĂ„ promenerar vi bara. Det Ă€r bĂ€ttre att röra pĂ„ sig Ă€n att sitta med en skĂ€rm.
Anledningen till att de fick göra ett schema var att sÄ mÄnga av eleverna ville vara med Doris pÄ rasterna.
Vad gör Doris för skillnad?
â Det Ă€r svĂ„rt att mĂ€ta, men det Ă€r uppenbart att hon sprider mycket glĂ€dje och hon motiverar eleverna att göra olika saker, som att röra pĂ„ sig och tala tydligt. Och Doris Ă€lskar att vara hĂ€r. Hon blir sprallig nĂ€r hon kommer hit och mycket glad nĂ€r hon möter de elever hon arbetar med, sĂ€ger Eva Hultin.
Hon trÀnar mycket med henne utanför skoltid, dels för att underhÄlla de fÀrdigheter hon har, dels för att lÀra in nya saker. Doris kan öppna dörrar och tycker om att hÀmta saker. I veckan har hon lÀrt sig att hÀmta vitamintuber.
Det som ofta sÀtter stopp för att arbeta med djur i olika offentliga verksamheter Àr allergifrÄgan. Det har de löst pÄ ett smidigt sÀtt pÄ skolan. Doris anvÀnder bara en ingÄng och den ligger pÄ baksidan. Hon har dÀr ett eget kontor. Dit gÄr eleverna nÀr de har lektion med henne.
â Skyddsombudet har ocksĂ„ varit delaktig.
Rektorn à sa Lundgren sa ja direkt nÀr Eva föreslog att Doris skulle bli skolhund pÄ sÀrskolan.
â Jag vet hur mycket hundar tillför. Jag Ă€r hundĂ€gare sjĂ€lv och har hĂ„llit pĂ„ mycket med olika utbildningar med och kring hundar. NĂ€r förslaget kom att ha det i verksamheten, tĂ€nkte jag - ja, vi kör för behovet finns och vi ser redan nu att eleverna mĂ„r bra av det. Dels fĂ„r de röra pĂ„ sig, dels blir de lugnare. Det blir roligt att vara i skolan och det blir fler saker som blir naturliga och som Eva kan vĂ€va in. Matematiken blir en del av vardagen pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger Ă sa Lundgren.
Doris skulle Àven kunna vara pÄ andra program, men dÄ skulle hon fÄ jobba med andra arbetsuppgifter, sÀger Eva Hultin.
â Jag anpassar hennes arbete till elevgruppen.
Fanny Persson berÀttar att hon promenerar med Doris och lÀser för henne.
â Det Ă€r roligare de dagar hon Ă€r pĂ„ skolan.
Doris skÀnker inte bara eleverna glÀdje och stimulans. Eva Hultin berÀttar att det hÀr Àr det roligaste jobbet hon haft i sitt liv.
â Man fĂ„r direkt en respons och det kĂ€nns vĂ€ldigt givande.