Doris - bÀsta kompisen i klassen

Doris Àr skolhunden med eget kontor. Hon jobbar deltid tre dagar i veckan pÄ sÀrskolan pÄ BjörknÀsgymnasiet. "Jag tycker om Doris, för hon Àr bÀst av alla i hela klassen", sÀger Fanny Persson, 18.

Skolhunden Doris har ett eget kontor.

Skolhunden Doris har ett eget kontor.

Foto: LENA TEGSTRÖM

Bodens kommun2019-11-21 19:35

Eva Hultin Ă€r lĂ€rare pĂ„ gymnasiets sĂ€rskola och dĂ€rför var det ett sjĂ€lvklart val att utbilda Doris till skolhund nĂ€r Eva vĂ€l bestĂ€mt sig för att utbilda sin hund. 

– Jag hade lĂ€st om vad en hund kan göra för mĂ€nniskor, framför allt för skolelever. De kan hjĂ€lpa till med mĂ„nga olika saker, sĂ€ger Eva Hultin.

Doris Ă€r fyra Ă„r och djĂ€rvpudel. Hon Ă€r utbildad pĂ„ Hundens hus i Sundvall. För att fĂ„ gĂ„ utbildningen fick hon först göra ett intrĂ€desprov.  Eva Hultin förklarar att hunden mĂ„ste tycka det Ă€r roligt att arbeta annars Ă€r det som ingen idĂ© att gĂ„ utbildningen. Det tyckte och tycker Doris. Provet visade ocksĂ„ att det fanns en utvecklingspotential.

Utbildningen pĂ„gick frĂ„n augusti till maj. Eva och Doris Ă„kte ned till Sundsvall vissa helger och praktiserade ganska mycket pĂ„ skolan under veckorna pĂ„ hemmaplan. Doris examinerades och jobbar nu nĂ„gra timmar tisdag till torsdag. 

NÀr en skolhund börjar jobba pÄ en skola mÄste man först bygga upp en relation till de elever hunden ska arbeta med. DÀrefter övergÄr det till ett samarbete mellan hunden och eleven. Totalt jobbar hon med ett tio-tal av ungdomarna.

– LĂ€roplanen och elevens behov styr vad vi gör pĂ„ lektionerna  Det gĂ„r att jobba med eleverna i alla  Ă€mnen, sĂ€ger Eva Hultin. 

Hon visar hur hon och Doris jobbar med en ett snurrhjul. PÄ det sitter lappar. Doris stannar hjulet och slumpen avgör om det pÄ lappen stÄr ett tal, som eleven fÄr rÀkna ut, eller ett kommando som Doris ska utföra.

– En elev som har en sprĂ„kstörning fĂ„r trĂ€na pĂ„ att tala tydligt sĂ„ Doris förstĂ„r vad hon ska göra, sĂ€ger Eva Hultin. 

Ganska mĂ„nga arbetsuppgifter bygger pĂ„ rörelser. DĂ„ fĂ„r eleven trĂ€na pĂ„ sin motorik och finmotorik. 

– Varje tillfĂ€lle blir en lĂ€rsituation.  Förra veckan började Doris Ă€ven jobba som rastvakt. Eleverna fĂ„r komma till oss efter ett faststĂ€llt schema. DĂ„ Ă€r vi ute och gör tillsammans olika aktiviteter. Man kan till exempel  bygga en hinderbana som eleven och Doris gör tillsammans eller sĂ„ promenerar vi bara. Det Ă€r bĂ€ttre att röra pĂ„ sig Ă€n att sitta med en skĂ€rm.

Anledningen till att de fick göra ett schema var att sĂ„ mĂ„nga av eleverna ville vara med Doris pĂ„ rasterna. 

Vad gör Doris för skillnad?

– Det Ă€r svĂ„rt att mĂ€ta, men det Ă€r uppenbart att hon sprider mycket glĂ€dje och hon motiverar eleverna att göra olika saker, som att röra pĂ„ sig och tala tydligt. Och Doris Ă€lskar att vara hĂ€r. Hon blir sprallig nĂ€r hon kommer hit och mycket glad nĂ€r hon möter de elever hon arbetar med, sĂ€ger Eva Hultin. 

Hon trĂ€nar mycket med henne utanför skoltid, dels för att underhĂ„lla de fĂ€rdigheter hon har, dels för att lĂ€ra in nya saker. Doris kan öppna dörrar och tycker om att hĂ€mta saker. I veckan har hon lĂ€rt sig att hĂ€mta vitamintuber. 

Det som ofta sĂ€tter stopp för att arbeta med djur i olika offentliga verksamheter Ă€r allergifrĂ„gan. Det har de löst pĂ„ ett smidigt sĂ€tt pĂ„ skolan.  Doris anvĂ€nder bara en ingĂ„ng och den ligger pĂ„ baksidan. Hon har dĂ€r ett eget kontor. Dit gĂ„r eleverna nĂ€r de har lektion med henne. 

– Skyddsombudet har ocksĂ„ varit delaktig. 

Rektorn Åsa Lundgren sa ja direkt nĂ€r Eva föreslog att Doris skulle bli skolhund pĂ„ sĂ€rskolan. 

– Jag vet hur mycket hundar tillför. Jag Ă€r hundĂ€gare sjĂ€lv och har hĂ„llit pĂ„ mycket med olika utbildningar med och kring hundar. NĂ€r förslaget kom att ha det i verksamheten, tĂ€nkte jag - ja, vi kör för behovet finns och vi ser redan nu att eleverna mĂ„r bra av det. Dels fĂ„r de röra pĂ„ sig, dels blir de lugnare. Det blir roligt att vara i skolan och det blir fler saker som blir naturliga och som Eva kan vĂ€va in. Matematiken blir en del av vardagen pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger Åsa Lundgren.

Doris skulle Ă€ven kunna vara pĂ„ andra program, men dĂ„ skulle hon fĂ„ jobba med andra arbetsuppgifter, sĂ€ger Eva Hultin. 

– Jag anpassar hennes arbete till elevgruppen.

Fanny Persson berĂ€ttar att hon promenerar med Doris och lĂ€ser för henne. 

– Det Ă€r roligare de dagar hon Ă€r pĂ„ skolan. 

Doris skÀnker inte bara eleverna glÀdje och stimulans. Eva Hultin berÀttar att det hÀr Àr det roligaste jobbet hon haft i sitt liv.

– Man fĂ„r direkt en respons och det kĂ€nns vĂ€ldigt givande. 

Karta: BjörknÀsgymnasiet
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!