Markverkstaden Àr ett omrÄde med byggnader som fyller olika funktioner. Spolhallen togs i bruk 1 oktober efter ombyggnad och renovering.
â Vi har ett övningsfĂ€lt i nĂ€rheten sĂ„ bandvagnar och stridsfordon spolar av fordonen i hallen.Det har funnits ett upprustningsbehov men Ă€ven miljökrav till halljobbet, sĂ€ger objektledare Andreas Nilsson.
Han sitter pÄ lokalplaneringsenhet Norr och Michael Martinsson Àr projektledare pÄ Fortifikationsverket.
â Jag fĂ„r en behovsanmĂ€lan och arbetar tillsammans med förbandet fram förslag pĂ„ lösning. Jag skickar sedan underlag till Högkvarteret som tar besluten för investeringar inom Försvarsmakten, sĂ€ger Andreas Nilsson.
Beslutet kan innebÀra ny-eller ombyggnation eller att hyra nÄgot.
â Ăven om I 19 har ett behov sĂ„ finns armĂ©n i hela Sverige. Armechefen beslutar var behoven Ă€r störst. DĂ€rför fĂ„r vissa projekt stryka pĂ„ foten och vĂ€nta. 2013 anmĂ€ldes behovet med verkstadshallen för markverkstaden och nu sex Ă„r senare bygger man, sĂ€ger Andreas Nilsson.
Det Àr upphandlingsenheten som lÀgger ut förfrÄgningsunderlag och sköter upphandlingen.
â De lokala brukar ha en fördel eftersom de redan Ă€r pĂ„ plats och det dĂ€rför blir billigare, men det Ă€r alltid det förmĂ„nligaste anbudspriset som vinner. Fortifikationsverket betalar byggnationerna och hyr sedan ut fastigheten till Försvarsmakten, sĂ€ger Michael Martinsson.
De tre större pÄgÄende byggprojekten började i somras. Bodenföretaget Jekab bygger brandövningsplatsen som ska vara klar efter Ärsskiftet. Platsen bestÄr av tvÄ byggnader dÀr man ska öva och slÀcka brÀnder.
â Det blir en del markĂ„tgĂ€rder för man hĂ€ller ut Ă€mnen som man ska försöka slĂ€cka och allt ska kunna hanteras pĂ„ ett miljömĂ€ssigt sĂ€tt. Det Ă€r försvarsmaktens egen personal som ska trĂ€na dĂ€r. PĂ„ alla vĂ„ra fordon finns det ju brandslĂ€ckare sĂ„ alla ska kunna slĂ€cka brĂ€nder, sĂ€ger Michael Martinsson.
Nybygget pÄ 800 kvadrat, eller en större verkstad med golvvÀrme Àr Hà Allbygg huvudentreprenör för.
â Verksamheten som ska dit hade tidigare kontor och verkstadsplats pĂ„ olika stĂ€llen. NĂ€r allt samordnas blir det effektivare, sĂ€ger Nilsson.
I garaget ska det gÄ att köra in 26 meters fordon, eller en lastbil med slÀp.
â NĂ€r vi bygger nya portar ska alla fordon gĂ„ in pĂ„ höjden och bredden. Bygger vi skĂ€rmtak sĂ„ byggs det alltid 4,70 meter högt sĂ„ vi kan fĂ„ in alla fordon, sĂ€ger Michael Martinsson.
NÀr Norrbottens media besökte verkstadsbygget var tak och vÀggar pÄ plats och en underentreprenör höll pÄ att dra golvvÀrme. 1 maj nÀsta Är ska bygget vara klart med all inredning och datasystem.
Ăvningshallen pĂ„ A 9, Ă€ven dĂ€r Ă€r HĂ All byggansvarig, ska vara klart om ett Ă„r. Hallen behövs för att skydda den nya kĂ€nsliga utrustningen som inte kan förvaras utomhus.
â I hallen ska det rymmas tio lastbilar eller fem lastbilar med slĂ€p för att förstĂ„ omfattningen, sĂ€ger Nilsson.
I dag pÄgÄr ocksÄ ett antal underhÄllsprojekt. Som uppdatering av ventilation, armaturbyten, dörrbladsbyten och golvjusteringar.
â Mest synligt för allmĂ€nheten Ă€r kanske fönsterbytet i en av kasernerna pĂ„ I 19s omrĂ„de. A 9s parkering efter SveavĂ€gen kommer ocksĂ„ att byggas ut och fĂ„ 48 nya motorvĂ€rmarstolpar. SĂ„ det pĂ„gĂ„r stĂ€ndigt nya projekt, stora som smĂ„, sĂ€ger Michael Martinsson.