Buddbybor kritiska mot vägplaner

Heldragna linjer i stället för gång och cykelväg, samt refuger som smalnar av bilvägen. En försämring av en redan farlig trafikmiljö, anser Buddbybon Roger Bohman.

FÖRSÄMRING. Roger Bohman anser att Trafikverkets planerade åtgärder längs vägen förbi Buddbyn gör trafikmiljön farligare.

FÖRSÄMRING. Roger Bohman anser att Trafikverkets planerade åtgärder längs vägen förbi Buddbyn gör trafikmiljön farligare.

Foto: Linda Kask

Buddbyn2010-11-23 06:00
Trafikverkets planerade åtgärder har inte fallit i god jord hos boende i Buddbyn. Då det inte finns pengar till en separat gång- och cykelbana vill verket istället måla heldragna linjer längs vägrenen och på så sätt avsätta en del av vägytan till gång- och cykeltrafikanter. Den aktuella vägsträckan går förbi Buddbyn längs vägen mot Lakaträsk utanför Boden. Breda refuger
-  Vad jag förstår ska tre-fyra refuger byggas i mitten av vägen. Dessa är 1,5 meter breda och kommer att tränga ut lastbilstrafiken i vägrenen, säger Roger Bohman, boende i byn och tillika ordförande i tekniska utskottet i kommunen. Hastigheten kan komma att sänkas från 70 till 60 kilometer i timmen längs den aktuella vägsträckan, något Roger Bohman anser bekräftar att trafikmiljön blir farligare.- Problemen uppstår vintertid, när man inte ser de heldragna linjerna under snön. Den stora faran drabbar skolbarnen som står och väntar på skolbussen under den mörka årstiden. När bilarna inte ser spärrlinjen kommer de att köra efter plogkarmarna. Riskerar påkörning
Han befarar att barn kan bli påkörda, antingen när de står och väntar på skolbussen, eller när de korsar vägen sedan de klivit av bussen. En separat gång- och cykelbana och en trottoar där barnen kan vänta på bussen ger en trygg och säker miljö, anser han. Johanna Jakobsson, planerare vid Trafikverket region Nord, uppger att en separat gång- och cykelbana kan byggas längs den aktuella vägsträckan tidigast 2021. Sträckan är en av totalt 101 poster på den prioriteringslista som finns över åtgärder. - Därför är det viktigt att vi hittar andra lösningar. Förbättring
Johanna Jakobsson anser att de åtgärder som nu planeras är en förbättring av den rådande trafikmiljön.- Refugerna tvingar bilisterna att ta ned hastigheten, det är en faktor som förbättrar trafiksäkerheten. Sedan går det alltid att diskutera vad som är absolut säkert. I remissen till den regionala planen där vägsträckan ingår föreslogs fyra miljoner kronor avsättas för åtgärder. Men när beslutet togs halverades summan. - Trafikverket borde vänta tills det finns pengar, men väljer en dålig lösning för att få undan detta ur kön, menar Roger Bohman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!