Enligt farmens grundare, Jonas Lundström, är visionen att det ska bli en park med 5 000-7 000 dagliga besökare när det är som mest under högsäsong.

– Det kommer ta fler år än vi vill att det gör för det är väldigt mycket jobb, säger Joel Stenvall.

De har börjat titta på infrastrukturen kring den egna anläggningen på det befintliga området utifrån planerna de har.

Artikelbild

| Delägarna av Western farm, Joel Stenvall och Jonas Lundström, ska fokusera mer på utvecklingsfrågor.

– Det är ganska mycket projekteringsarbete om man ska göra det här tio gånger större, säger Joel Stenvall.

Han berättar att det var bekymmer när de hade 20-årsjubileum. Då kom det 3 000 personer.

– Det var bilkö till järnvägsstationen. Så ska vi nu göra en resort så kan vi inte ha kö dit varenda dag, säger Joel Stenvall.

Han tycker det är jättebra att Trafikverket nu planerar för att bygga en gång- och cykelväg längs med vägen utanför deras anläggning.

– Då kommer man kunna cykla in till stan.

Jonas Lundström berättar att de arbetade fram sin vision för tre år sedan.

– Sedan har vi jobbat efter den och vi har påbörjat diskussionen med kommunen kring markfrågor. När vi gjort ombyggnader och sådant har vi tagit hänsyn till hur vi vill att Western farm ska se ut om tio år, säger han

Markfrågan är inte klar. De har en förhoppning och de tror att det kommer lösa sig.

– Vi kan inte släppa det här för det är dithän vi vill, säger Jonas Lundström

För att nå fram dit måste de ha mer boende på plats, påpekar Joel Stenvall.

– Vi måste ha minst 200 bäddar i bra boende, sedan kanske vi bygger sommarstugor som bara är öppna på sommaren.

De har testat och paketerat en typ av koncept där en familj med fyra personer bor för 1195 kronor i en stuga, har två dagar i nöjesparken inklusive frukost.

– Det är en produkt vi skulle kunna sälja hur mycket som helst av, men vi måste ha faciliteterna för det och en infrastruktur som fungerar. Där är vi nu och vi jobbar med de här bitarna, säger Jonas Lundström.

Vad pratar ni om för form av nöjespark?

– För familjer med vilda västerntema, men där vi tar ut gränserna lite mer. Vi pratar åkattraktioner och det finns liknande parker. Vi har besökt någon i USA, säger Jonas Lundström.

Han bedömer att de idag är en lite mindre version av High Chaparal, men säger att de vill bredda med mer för att nå den lite äldre målgruppen.

– Vi har en målgrupp idag som är mellan fyra och tio år, som kommer hit med sina föräldrar och sina mor- och farföräldrar. Där har vi nästan 60 procent av hela vårt upptagningsområde, som årligen besöker oss, säger Jonas Lundström.

För att locka tonåringar menar Joel Stenvall att det inte räcker med jakt på bovar och banditer. Det måste till mer action och adrenalinkickar. De tittar på olika lösningar och har kontakt med leverantörer.

– Det finns otroligt många vägar att gå. Flera parker jobbar med tyngre attraktioner som de har under en period på fem-sex år. Då leasar man sådana, som sedan går vidare för att växla. De kontakterna har vi nu i våra nätverk, säger Jonas Lundström

Han ser inga begränsningar, men säger att de har många stenar de måste vända på innan de nått ända fram.

– Det krävs väldigt mycket bakgrundsarbete, men det är väldigt spännande, säger Joel Stenvall.

Han uppger att den dagliga driften har ökat jämfört med tre år tillbaka. Så för att få tid att jobba med visionen har de plockat in en tredje delägare, Hamude Mustafa, som ska ägna sig åt det dagliga på anläggningen.