– Jag tror jag måste fila till tändstiften. Den ville inte starta en gång när vi hade turister på besök.

Holger Larsson sätter fast den slitna veven i grillen på traktormuseets stolthet. En amerikansk Case från 1929.

Hon som är äldst på ängen.

Artikelbild

| Äldst i samlingen är en Case från 1929 som vevas igång.

Den här gången är tändstiften på bättre humör och efter bara ett varv så får den rostiga 84-åringen plötsligt liv. Svart rök stiger mot himlen och motorn som först puttrar lite ojämnt hittar snart en jämn tomgång.

Holger kliver upp bakom ratten för att demonstrera att den amerikanska gamlingen kan göra mer än bara låta och lukta förbränningsmotor. Han petar i en växel och efter några försök så klättrar traktorn upp ur de djupa groparna som bildats av att den stått parkerad på samma plats under lång tid.

Traktorns ”liggsår”.

Likadant ser det ut vart man än vänder huvudet på Holgers traktormuseum. Däck som står nedsjunkna i ängsmarken. Närmare bestämt 800 däck. Eller är det kanske 1.000? Det är inte så lätt att hålla räkningen ens för Holger själv.

Artikelbild

| Den gamla Porschen från 1960 har en 1-cylindrig motor och startar utan problem.

– Traktorerna åker upp och ner beroende på årstiden, det är kälen som påverkar läget, säger Holger efter att han parkerat sin amerikanska 84-åring.

Det är ännu två veckor kvar till säsongsstart när Duo är på plats i byn utanför Överkalix. Holger berättar att han påbörjat arbetet med att starta upp alla traktorer till öppnandet.

Artikelbild

| Dieselmotorerna klarar av att stå oanvända mycket bättre än bensinmotorerna, enligt Harald Larsson.

20 stycken är klara.

180 återstår.

Artikelbild

| En öppen kylare som de kunde se ut förr i tiden.

Motorer mår inte bra av att stå oanvända under lång tid. Därför brukar Holger låta cylindrarna röra på sig minst två gånger per år.

– Man måste kolla så att motorn går runt. Om det inte fungerar så måste man åtgärda problemet. Annars fastnar delarna hårdare och hårdare och till slut måste man skruva isär allting, säger han och tillägger:

Artikelbild

| Bara att klippa gräset runt traktorerna är ett stort arbete. "Det har gått åt många grästrimmers genom åren" säger Holger Larsson.

– Dieslarna kan stå längre. Bensinmotorerna som får den här nya bensinen som de höjt oktantalet på med något slags lutmedel mår inte lika bra.

Holger Larsson är i dag en 73-årig glad pensionär som genom åren haft många olika arbeten. Det var när han reparerade gamla traktorer som han startade sitt samlande.

Artikelbild

| Inne i museebyggnaden står en av de första traktorerna i Holger Larssons samling. En amerikansk John Deere som kommer från Fällan utanför Korpilombolo och som han bytte till sig för över 50 år sedan. ”På den tiden hade man mer tid till att spackla och måla” säger Holger.

På den tiden bytte han till sig objekt när han reparerade maskiner och körde ut dem till sina ägare runt om i länet. När han vände hemåt fick han ibland med sig gamla övergivna traktorer som han sedan lagade till körbart skick.

Verksamheten med museum har han drivit i sin nuvarande form i drygt 20 år men traktorsamlandet startade redan 1960. När samlingen fortsatte att växa satte han en gräns på hundra traktorer. En gräns som är passerad för länge sedan.

Artikelbild

| Holger har en historia att berätta om varje objekt.

På senare år har Holger inte behövt söka själv efter nya objekt, folk har börjat kontakta honom för att tipsa om gamla saker.

Många traktorer har sin ursprungsadress i Tornedalen och enligt Holger finns det en förklaring.

Artikelbild

| Holger Larsson är redo för en ny säsong på traktormuseet i Svartbyn.

– Tornedalingarna var tidigt ute när det gällde att börja använda traktorer och sedan behöll de sina maskiner.

– Den här till exempel kommer från Olkamangi, säger Holger och visar en brittisk Fowler som startas med startpatron och har inbyggt slagstift.

Artikelbild

| Den gamla Porschen från 1960 har en 1-cylindrig motor och startar utan problem.

En grön Bollinder-Munktell är ett av bidragen från Kivijärvi men även kustnära byar som Norrfjärden finns representerade med bland annat en grävmaskin av märket RBT 10 från 1942.

Vad är tjusningen med gamla traktorer egentligen?

Artikelbild

| Det finns myckt mer än bara traktorer att titta på.

–Jag har alltid varit intresserad av konstruktionerna och hur man kan se hur motorerna är uppbyggda. På nya motorfordon är det inte lönt att lyfta på huven, det enda man ser är plast.

Har du stött på något omöjligt objekt som inte gått att fixa?

Artikelbild

| Holger Larsson i Svartbyn utanför Överkalix har Sveriges nordligaste traktormuseum.

– Nej nog brukar allt gå att laga. Har man inte delarna som behövs så kan man alltid tillverka dem själv.Holger startar en av brandbilarna. En Ford F-600 med V8-motor som brummar på förvånansvärt piggt. Att det är ett törstigt motorljud avfärdar Holger med ett leende och ett ordspråk som nog är okänt för många.

– Den kalv som dricker han lever.

Artikelbild

| Den brittiska traktorn av märket Fowler har inbyggt slagstift och startas med startpatron.

Inne i besöksbyggnaden möts man av fler traktorer men också mycket annat. Bland annat motorsågar i massor. Cirka 50 säger Holger men tillägger att han har fler på ett annat ställe.

Kanske hundra.

Artikelbild

| Holger har en historia att berätta om varje objekt.

Förutom motordrivna objekt finns olika bruksföremål som funnits på gården sedan Holger var barn.

Här inne finns också motorcykeln som han tog körkort för 1957. En Rex på 128 kubik som givetvis fortfarande är i körbart skick.

Artikelbild

| Holger Larsson i Svartbyn utanför Överkalix har Sveriges nordligaste traktormuseum.

En automatväxlad Puch Maxi och en klassisk Mini-Honda står parkerad intill. Och en John Deere som var en av de första i traktorsamlingen. Den hämtades från Fällan utanför Korpilombolo och ser ut att vara i väldigt bra skick för att vara över 50 år.

– På den tiden kunde man ägna mer tid till att spackla och måla. Den här kan man föresten köra på vilket bränsle som helst bara man ställer om förgasaren, säger Holger och kikar in i motorutrymmet och skrattar.

Artikelbild

– Här står det destillat, den kanske till och med fungerar med hembränt.

Att hans traktormuseum kommer att växa är grundaren själv övertygad om. Han lyckades ju spränga gränsen för både 100 och 200 traktorer. Och grundaren själv behöver inte vara rädd för att bli trångbodd.

Artikelbild

– Jag har 128 hektar mark. Skiftet går över till Djupträsket så nog ryms det mer, säger han och pekar över ängen.

Holger Larsson upptäcker sedan att storlekarna tagit slut bland hans egentryckta t-shirts. Det är dags att fylla på i hyllorna i souvenirbutiken.

Artikelbild

En ny säsong stundar på traktormuseét i Svartbyn.