Dyra taxiresor får kritik: "Det är vansinne"

Taxiresor kostar Region Norrbotten 80 miljoner kronor – nu får man kritik från patienterna för hur sjukresorna sköts. "Det är en katastrof", säger Bo Roth i Lovikka.

Bo Roth i Lovikka är inte nådig i sin kritik mot Region Norrbotten.

Bo Roth i Lovikka är inte nådig i sin kritik mot Region Norrbotten.

Foto: Hans L Olofsson

Norrbotten2019-11-19 05:00

Norrbottens Media har tidigare berättat om att Region Norrbotten betalar 80 miljoner kronor för patienternas taxiresor.

Flera personer har efter det hört av sig till oss med synpunkter på hur regionen sköter sjukresorna.

– Det är en katastrof, säger Bo Roth i Lovikka.

För drygt ett halvår sedan åkte han på cancerbehandling. Det blev taxi till Töre och sedan buss till Umeå. En lång resa. 

På plats i Umeå började Bo Roth att kolla tidtabeller och olika färdsätt.

– Jag såg att flyget mellan Luleå och Pajala kostar under 500 kronor för en pensionär.

Eftersom bussen från Luleå till Pajala skulle ha hunnit avgå innan Bo Roth kom till Luleå hade det blivit långa och dyra taxiresor hem till Lovikka. Han började då ringa runt till regionen för att få en flygbiljett betald istället. Eftersom regionen inte har något avtal med flygbolaget bollades han runt mellan olika tjänstemän.

– Efter mycket om och men fick jag beställa en flygresa. På bara den resan sparade regionen 5 000 kronor. 

Han är kritisk till hur sjukresorna sköts.

– De som sitter med resorna ska ju vara proffs och kunna läsa tidtabeller. Jag som lekman som knappt tagit mig igenom förskolan kunde ta reda på det.

Och det är fler än Bo Roth som behöver sjukresor i Pajala kommun.

– Vi har många äldre som åker på behandlingar i Umeå och Sunderbyn. Det måste vara enorma pengar.

En annan av regionens patienter som är kritisk till de höga kostnaderna för sjukresor är Michael från Boden. Han åker på dialys på Sunderby sjukhus sex gånger i veckan. 

Han har rätt till sjukresor med taxi, men eftersom det på ett år skulle kosta regionen drygt 100 000 kronor väljer han att åka buss istället — något som han valt att bekosta själv. Självkostnaden för taxi skulle gå på 1 600 kronor för ett år medan ett busskort kostar cirka 8 000 kronor.

– Det är vansinne. Vissa måste kanske åka taxi, men om de som kan ta bussen gör det blir det en jättevinst för skattebetalarna och miljön.

Han tror att det behövs incitament som gör det billigare att välja andra färdmedel än taxi.

– Det går att lägga pengarna på något vettigt istället. Regionen består ju av mig och alla andra skattebetalare och vi vill få ut så mycket som möjligt av våra skattepengar. 

– Kortare operationsköer, specialistsjuksköterskor och pengar till personal som går på knäna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!