När drygt tusen personer fick pricka in sig på en elvagradig skala med påståendena "jag hatar att träna" och "jag älskar att träna" valde hela 18 procent ett alternativ på hatdelen av skalan.

I tider när det ständigt påpekas hur viktigt det är för såväl vår mentala som fysiska hälsa att vi rör på oss kan resultatet tolkas som rätt deppigt. Men Friskis & Svettis lät sig inte nedslås utan kopplade in den idrottspsykologiske rådgivaren Mikael Wallsbeck som ser ljusare på saken.

Jämför dig inte

Wallsbeck hävdar att starka känslor som hat, oro och ångest kan omvandlas till träningsenergi. Steg ett är att acceptera de negativa känslorna.

För dig som vill lyfta ändan ur soffan men tvekar kan det vara bra att påminnas om att ett träningsbeslut i dag inte innebär ett livslångt plågsamt åtagande. Det är fritt fram att byta träningsform eller att sluta träna när du vill. Och dina prestationer behöver inte hamna ens i närheten av de värsta hurtbullarna bland kolleger och bekanta.

Sätt ribban lågt

Motivation kan tyvärr inte köpas för pengar och det gäller att hitta sin egen drivkraft, anser Wallsbeck, oavsett om den är en ond rygg, ett gäng överskottskilon eller en obehaglig stress som behöver rensas ut.

Du behöver inte sätta upp mål som att du ska klara milen om tio veckor eller ta massor av kilo i bänkpress. Ditt mål kan likaväl vara att du ska ta regelbundna promenader eller införa en liten träningsrutin hemma i vardagsrummet.