Journalisten och författaren Pelle Lindblom i Luleå är född 1962 och har kommit ut med fyra romaner. Sedan fem år tillbaka arbetar han också som lärare i kreativt skrivande vid Luleå tekniska universitet.

Lina Stoltz är född 1974 och kommer Överkalix. Förutom att hon är utbildad lärare har hon skrivit barn- och ungdomsböcker de senaste 20 åren. När hon flyttade till Luleå för några år sedan kände hon inga andra författare än sin pappa Bengt Pohjanen och upplevde det som ett ganska ensamt yrke.

– Jag har ibland tappat sugen och har lagt av med att skriva flera gånger, men det var innan jag mötte Pelle. Numera har jag någon som jag alltid kan vända mig till, bolla och diskutera texter med och även prata om allt runtomkring författarskapet.

Artikelbild

| Innan Lina Stoltz träffade Pelle Lindblom tyckte hon att författaryrket var ganska isolerat. Nu är det helt annorlunda.

De båda lärde känna varandra på en författarträff. Pelle Lindblom minns att han medvetet försökte sätta sig bredvid Lina Stoltz eftersom han var nyfiken på henne.

– Jag var ju lite star-struck för jag har läst Pelles krönikor och tänkte, "wow, en riktig journalist". Men sedan träffade jag honom och det visade sig att han var en ganska vanlig människa, säger Lina Stoltz och skrattar.

– Det är ju lite samma sak för mig. Jag tänkte, "åh, en riktig författare", berättar Pelle Lindblom.

När de började prata med varandra visade det sig snabbt att de hade samma syn på mycket. De är intresserade av samtiden, vad som rör sig i aktuella debatter och vad som är politiskt korrekt och inte.

Artikelbild

| Pelle Lindblom och Lina Stoltz är båda författare i Luleå.

– Vi hade redan tidigt en sorts öppenhet mot varandra och kände att vi kunde vara ganska ärliga mot varandra, utan att göra oss till, säger Lina Stoltz.

När Pelle Lindblom senare frågade om hon ville titta på hans manus till "Åttonde stadgan" tyckte hon det lät kul. Hon i sin tur bad honom titta på manuset till "På natten är allt sant".

– Jag anlitade Lina för att vara redaktör, men så blev det istället att vi bytte tjänster, säger Pelle Lindblom.

Det visade sig att de hade mycket att ge varandra.

– Jag har ju själv inte gått någon kurs i kreativt skrivande, men i och med att Pelle jobbar med det har det varit väldigt lärorikt. Det är nästan som att jag har fått en privatkurs i dramaturgi, säger Lina Stoltz.

– Ja, dramaturgi är väl min specialitet, säger Pelle Lindblom.

– Och min svaghet, säger Lina Stoltz.

Hon är också lite dålig på att skriva synopsis och planera, erkänner hon, utan går mer på inspiration.

– Pelle har mer struktur och kan de teoretiska bitarna. Och så tjatar han på mig om gestaltningen.

Lina Stoltz i sin tur är bra på att texttvätta och stryka, tycker Pelle Lindblom.

– Det har hon hjälpt mig jättemycket med. Men visst har hon gett mig även strukturell återkoppling på kompositionen.

Pelle Lindblom har tidigare bett bekanta om hjälp med manus, men aldrig fått den konstruktiva respons han får av Lina Stoltz.

– Du kommer alltid till ett stadium då du inte kan jobba längre på egen hand, utan behöver ett utomstående öga för att få det i mål. Någon som är ärligt kritisk men ändå står på min sida. Så där blev Lina en räddare i nöden kan man säga.

Han har blivit en mer aktiv författare sedan jag träffade henne och nu har han två manus till som ligger och väntar.

– Det är skitkul med vårt samarbete och vår kontakt och jag hoppas det fortsätter länge. Nu har jag någon att luta mig mot och dela sorger och glädjeämnen i skrivandet, säger Pelle Lindblom.