Järnvägstekniskt Centrum,JVTC, vid Luleå tekniska universitet har utvecklat nya banbrytande spårväxlar som kan göra tågen på Sveriges järnvägar punktliga igen. Tester av spårväxlar baserat på det nya konceptet är inplanerade av Trafikverket på svenska järnvägar 2017.
– De nya spårväxlarna är enklare att underhålla eftersom en stor del av reparationerna kan göras i en verkstad samtidigt som tågen fortsätter att rulla obehindrat på spåren. Detta tack vare den nya flexiblare och starkare konstruktionen, säger Jan Lundberg, professor i drift och underhåll vid Luleå tekniska universitet som utvecklat det nya spårväxelkonceptet.
Trafikverket som finansierat forskningen av den nya spårväxeln tror mycket på det nya konceptet som bedöms ha god potential att minska underhållsbehovet av spårväxlar vid svenska järnvägar. Det innebär att underhållskostnader kan reduceras och det blir färre tågförseningar.
Trafikverket ser fram emot att börja testa delar av det nya konceptet på en spårväxel i svensk järnvägstrafik under 2017.
– Jag tror på konceptet för den nya spårväxeln. Vi har fått fram en spårväxel som är hållbar över tid, en stabil produkt som klarar belastning och förbättrar dess livslängd. Nu ska delar av konceptet testas på svenska järnvägar under 2017. Prototypen är inte färdig ännu, säger Arne Nissen, spårtekniker vid Trafikverket.