Tillbudet inträffade i maj 2015 under en stor stridsövning som bland annat utspelade sig över F21:s område. Själva övningen hade ett fokus på att just träna mindre erfarna piloter och det är just det som Haverikommissionens utredning kommit fram till som orsaken bakom den incident som inträffade.
”Händelsen orsakades av att avståndet till det framförvarande flygplanet inte övervakades av rotetvåan, vilket fick till följt att risken för kollision inte uppmärksammades” skriver Haverikommissionen i sin rapport.
Enligt kommissionens bedömning uppstod den situationen på grund av att piloterna saknade erfarenhet och uppträdde på ett inkorrekt sätt när situationen upp stod.
Vad var det då som hände? Två plan var inblandade i händelsen, ett norskt F-16 plan och två svenskt Jas 39 Gripen. Planen skulle genomföra en en-mot-en övning och det var vid landningen som något gick snett. När planen passerade genom ett molntäcke tappade JAS-planet positionen på det norska stridsflygplanet. En miss i kommunikationen gjorde att man fortsatt låg på samma höjd och när F-16-planen plötsligt upptäckte JAS-planet som en mörk skugga (se bilden ovan) gjorde piloten en kraftig undanmanöver. Avstånden mellan planen var då någonstans mellan 30 och 60 meter.
Även ett andra tillbud ska ha inträffat under samma flygning, men då märkte inte piloterna något. Där uppskattades avståndet mellan planen till cirka 60 meter.
Haverikommissionen har klargjort orsakerna till tillbudet i sin rapport:
1.Händelsen orsakades av att avståndet till det framförvarande flygplanet inte övervakades av rotetvåan, vilket fick till följd att risken för kollision inte uppmärksammades.
En bidragande orsak till detta var att en för tillfället mindre lämplig inställning valts och att konsekvenserna av denna inställningen inte var känd för piloten.
2.Ytterligare en bidragande orsak till händelsn var brister i förberedelserna inför övningen och att grunderna för svensk stridsledning och innebörden av den svenska stridsledningens anvisningar inte klarlagts för den norska piloten.
Förutom detta så var just en av flygövningens orsaker en av anledningarna till att tillbuden kunde inträffa – nämligen att det saknas tillräckligt många erfarna piloter divisionen med tid för erfarenhetsöverföring till mindre erfarna kollegor, något som i sin tur lett till vissa brister i de yngre piloternas flygträning.
Haverikommissionen uppmanar nu Försvarsmakten att åtgärda problemen och inväntar ett besked från FM senast 14 februari 2017.