Byborna får inget gehör trots tillbud

Byborna i Gäddvik har tröttnat på den täta trafiken genom byn.
? Vi ser tillbud varje dag och vill ha en snabb och enkel lösning, säger Sören Hedström, ordförande i byns intresseförening.
Men Vägverket kan inte lova något.

GÄDDVIK2005-10-07 06:30
I många år har Gäddviksborna väntat på säkrare trafik genom byn. Vägen är en av länets mest trafikerade med nära 9.000 fordon per dygn, endast E 4 och Bodenvägen har mer trafik.<br>Byborna vill att gående och cyklister skiljs från motortrafiken genom att en del av vägen byggs om till gång- och cykelväg. De vill även att hastigheten sänks från 70 till 50 kilometer i timmen.<br>&nbsp;? Det är snart 20 år sedan vi lade fram förslaget om en gång- och cykelväg, en relativt enkel lösning. Men inget hände men det går inte att vänta med detta längre, säger Sören Hedström.<br>&nbsp;? Vägverket skulle börja med att plocka fram två 50-skyltar ur förrådet, det vore enkelt, säger Svante Öhman, kassör i intresseföreningen.<br>Pengar saknas<br>På torsdagen anordnade intresseföreningen ett möte i frågan med Vägverket, NTF och Cykelfrämjandet. Polisen, länsstyrelsen och Luleå kommun var också inbjudna men kom ej.<br>&nbsp;? Kommunen har inte ens svarat, säger Yvonne Töyrä, sekreterare i intresseföreningen.<br>Vägverket håller med om att åtgärder behövs men hänvisar till en skral kassa när det gäller trafiksäkerhetsåtgärder.<br>&nbsp;? Vi har en miljon kronor per år, i hela Norrbotten. Det räcker inte ens till Luleås behov, säger Peder Henriksson, Vägverket.<br>Kommunen har dessutom inte prioriterat Gäddvik särskilt högt i sin önskelista till Vägverket. Åtgärder i Måttsund, Bensbyn och Alvik kommer före.<br>&nbsp;? Där är barn utsatta på ett annat sätt, säger Henriksson.<br>Vägverket vill inte sänka hastigheten, det kommer ändå inte bilisterna att respektera menar man. Cykelfrämjandet stöder byborna och vill ha cykelbanan skild med kantstenar.<br>&nbsp;? Enkelt och realistiskt, menar ordföranden Rolf Modigh.<br>Vägverket kan tänka sig ett försök med målad gång- och cykelbana och en smalare vägbana.<br>Söderleden långt borta<br>&nbsp;? Det är inte bästa lösningen men hellre det än inget alls. Jag tycker dock att det är trögt av Vägverket att inte prova sänka hastigheten. I dag är det 70 och då kör de flesta 90. Om det blir 50 sjunker nog hastigheten till 70. Plus att en del bilister tycker det blir för krångligt att åka över Gäddvik och i stället väljer den rätta infarten till Luleå, säger Sören Hedström.<br>Planerna på att bygga en helt ny väg förbi byn (Söderleden) är om inte helt döda så i alla fall i behov av respirator. I dag är Söderleden långt borta men planerna har stoppat andra lösningar.<br>Vägen genom Gäddvik har 26 utfarter på en sträcka av tre kilometer. Det saknas bred vägren trots att vägbanan är nio meter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!