Flygbolagets om kritiken .......

ResenÀrer klagar pÄ instÀllda flyg och förseningar till GÀllivare. Men flygbolaget Nordica hÄller inte med om kritiken.

Flygbolaget Nordica menar att flygbolaget ligger över den acceptabla nivÄn vad gÀller punktlighet och regularitet.

Flygbolaget Nordica menar att flygbolaget ligger över den acceptabla nivÄn vad gÀller punktlighet och regularitet.

Foto: Joel Abrahamsson

GĂ€llivare kommun2019-11-12 07:30

Marknadschef Toomas Uibo menar att statistiken Àr bra och att flygbolaget ligger över den acceptabla nivÄn nÀr det gÀller punktlighet och regularitet.

– Flyget Ă€r beroende av vĂ€derförhĂ„llanden och framförallt om vi pratar om korta landningsbanor som inte Ă€r utrustade med all teknik som behövs för att start och landning ska vara absolut sĂ€kra i dĂ„ligt vĂ€der, sĂ€ger han.

Han sÀger att det dÀrför stÀlls högre krav pÄ sikten i GÀllivare.

– VĂ„r punktlighet under Ă„ret 2019 har legat hela tiden över 98 procent och regulariteten 99 procent. Vi har haft totalt 19 annulleringar pĂ„ grund av tekniska fel och 13 instĂ€llda avgĂ„ngar som Ă€r utanför vĂ„r kontroll.

Han sÀger att flygplatsen i GÀllivare Àr utrustad med tvÄ olika inflygningssystem och att ett av dem ger flygbolaget större chans att landa vid dÄlig sikt.

– Vi kan inte anvĂ€nda detta system varje gĂ„ng eftersom vindriktningen bestĂ€mmer vilken landningsbana vi kan anvĂ€nda och  bana 12 har inte ILS (Instrumentlandningssystem). ILS har sina begrĂ€nsningar i GĂ€llivare sĂ„ det gĂ„r inte landa dĂ€r i vilket vĂ€der som helst som man kan göra pĂ„ exempelvis Arlanda, sĂ€ger Toomas Uibo.

– En annullerad avgĂ„ng kostar mer Ă€n planerad rutt men vi ska aldrig sĂ€tta vĂ„ra resenĂ€rer eller besĂ€ttning i en farlig situation bara för att fĂ„ Ă€nnu bĂ€ttre statistik eller spara pengar, sĂ€ger Toomas Uibo.

 Hade det varit ett bĂ€ttre alternativ att landa med mindre plan?

– NĂ€r det gĂ€ller storleken pĂ„ flygplan sĂ„ Ă€r det Trafikverket som bestĂ€mmer hur mĂ„nga stolar det mĂ„ste vara pĂ„ den linjen. Vi mĂ„ste fylla dessa krav helt enkelt.

StÀmmer uppgifterna att bromsvÀrdena pÄ landningsbanan varit bra i GÀllivare men att era flygplan ÀndÄ inte kunnat landa, pÄ grund av att planen inte klarar av den korta landningsbanan?

– Det Ă€r förstĂ„s viktigt att de ligger pĂ„ en acceptabel nivĂ„ Ă„ret runt. Men Ă€ven sikten, vindriktningen, vindhastigheten, sidvindskomposanten, flygplanets vikt vid landningen och kombinationen av dessa vĂ€rden spelar roll. Men det Ă€r klart att en lĂ€ngre bana skulle förenkla landningarna för alla flygplanstyper i GĂ€llivare

Hur gör ni nÀr ni vet att flyget blir instÀllt?

– NĂ€r flyget blir instĂ€llt kommer flygplatsen att veta detta först och vi tillsammans bestĂ€ller en buss eller hittar andra alternativ för att köra resenĂ€rer vidare till destinationsflygplatsen. 

Varför har ni ingen svensk hemsida med tanke pÄ alla svenska resenÀrer?

– Vi kommer att ha hemsidan pĂ„ svenska inom nĂ€rmaste tiden och det gĂ„r alltid att ringa till vĂ„rt kundservice i Tallinn.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!