Marknadschef Toomas Uibo menar att statistiken Àr bra och att flygbolaget ligger över den acceptabla nivÄn nÀr det gÀller punktlighet och regularitet.
â Flyget Ă€r beroende av vĂ€derförhĂ„llanden och framförallt om vi pratar om korta landningsbanor som inte Ă€r utrustade med all teknik som behövs för att start och landning ska vara absolut sĂ€kra i dĂ„ligt vĂ€der, sĂ€ger han.
Han sÀger att det dÀrför stÀlls högre krav pÄ sikten i GÀllivare.
â VĂ„r punktlighet under Ă„ret 2019 har legat hela tiden över 98 procent och regulariteten 99 procent. Vi har haft totalt 19 annulleringar pĂ„ grund av tekniska fel och 13 instĂ€llda avgĂ„ngar som Ă€r utanför vĂ„r kontroll.
Han sÀger att flygplatsen i GÀllivare Àr utrustad med tvÄ olika inflygningssystem och att ett av dem ger flygbolaget större chans att landa vid dÄlig sikt.
â Vi kan inte anvĂ€nda detta system varje gĂ„ng eftersom vindriktningen bestĂ€mmer vilken landningsbana vi kan anvĂ€nda och bana 12 har inte ILS (Instrumentlandningssystem). ILS har sina begrĂ€nsningar i GĂ€llivare sĂ„ det gĂ„r inte landa dĂ€r i vilket vĂ€der som helst som man kan göra pĂ„ exempelvis Arlanda, sĂ€ger Toomas Uibo.
â En annullerad avgĂ„ng kostar mer Ă€n planerad rutt men vi ska aldrig sĂ€tta vĂ„ra resenĂ€rer eller besĂ€ttning i en farlig situation bara för att fĂ„ Ă€nnu bĂ€ttre statistik eller spara pengar, sĂ€ger Toomas Uibo.
Hade det varit ett bÀttre alternativ att landa med mindre plan?
â NĂ€r det gĂ€ller storleken pĂ„ flygplan sĂ„ Ă€r det Trafikverket som bestĂ€mmer hur mĂ„nga stolar det mĂ„ste vara pĂ„ den linjen. Vi mĂ„ste fylla dessa krav helt enkelt.
StÀmmer uppgifterna att bromsvÀrdena pÄ landningsbanan varit bra i GÀllivare men att era flygplan ÀndÄ inte kunnat landa, pÄ grund av att planen inte klarar av den korta landningsbanan?
â Det Ă€r förstĂ„s viktigt att de ligger pĂ„ en acceptabel nivĂ„ Ă„ret runt. Men Ă€ven sikten, vindriktningen, vindhastigheten, sidvindskomposanten, flygplanets vikt vid landningen och kombinationen av dessa vĂ€rden spelar roll. Men det Ă€r klart att en lĂ€ngre bana skulle förenkla landningarna för alla flygplanstyper i GĂ€llivare
Hur gör ni nÀr ni vet att flyget blir instÀllt?
â NĂ€r flyget blir instĂ€llt kommer flygplatsen att veta detta först och vi tillsammans bestĂ€ller en buss eller hittar andra alternativ för att köra resenĂ€rer vidare till destinationsflygplatsen.
Varför har ni ingen svensk hemsida med tanke pÄ alla svenska resenÀrer?
â Vi kommer att ha hemsidan pĂ„ svenska inom nĂ€rmaste tiden och det gĂ„r alltid att ringa till vĂ„rt kundservice i Tallinn.