Under sommaren har coronaviruset stÀllt hög press pÄ ambulanshelikopterns personal i Norrbotten. Vid basen pÄ flygplatsen i GÀllivare jobbar ambulanssjuksköterskor, piloter och tekniker.
â Vi har flugit flest patienter med covid-19 i Sverige i kombination med att vi bedrivit den vanliga verksamheten, sĂ€ger Fredrik Andersson, enhetschef vid ambulanshelikoptern i Norrbotten.
De har krÀvts mycket förberedelser för personalen dÄ de flugit de svÄrt sjuka i covid-19.
â Vi har fĂ„tt ha full skyddsutrustning och efter varje flygning har vi sanerat hela helikoptern, sĂ€ger han.
Personal frÄn ambulanshelikoptern i Norrbotten har Àven bemannat arméhelikoptern pÄ F21 i LuleÄ. Men ocksÄ de olika intensivvÄrdsavdelningarna runt om i lÀnet under pandemin.
â Försvarsmaktens helikopter har tagit patienterna med covid-19 som befunnit sig pĂ„ en IVA-avdelning och flugit de till en högre vĂ„rdnivĂ„. Vi har flugit de som blivit akut sjuka i covid-19.
Helikoptern Àr ocksÄ utrustad med en respirator och annan utrustning till att göra ingrepp för att upprÀtthÄlla en luftvÀg.
â Vi Ă€r som en IVA-sal som landar dĂ€r den behövs och sĂ„ utför vi intensivvĂ„rd, sĂ€ger Fredrik Andersson.
Han menar att samarbetet med de andra aktörerna inom vÄrden Àr det som gör att arbetet fungerar sÄpass bra.
â Vi kan Ă„ka ut till en patient som Ă€r ensam, men det tar lĂ€ngre tid. Ăr det redan en enhet ute frĂ„n exempelvis ambulansen eller fjĂ€llrĂ€ddningen sĂ„ gĂ„r det fortare att fĂ„ patienten till sjukhus, sĂ€ger han.
Ambulanshelikoptern bedriver frÀmst intensivvÄrd dÄ det i första hand Àr ambulansen som tar den akutavÄrden. De fÄr cirka tvÄ inkommande larm om dagen men under sommaren kommer det runt fem larm.
â LĂ€karen Ă€r den som gör en slutgiltig bedömning av vilken vĂ„rdnivĂ„ som behövs.
â Det finns bara en ambulanshelikopter i Norrbotten och prioriterar vi fel sĂ„ kan en patient drabbas eller till och med avlida. DĂ€rför mĂ„ste vi noga prioritera larmen som vi fĂ„r in.
Ytan som ambulanshelikoptern i Norrbotten bemannar Àr ett omrÄde lika stort som tvÄ Schweiz. PÄ en yta pÄ 35 mil kan det vara svÄrt att bedöma vÀderförhÄllanden.
â NĂ€r piloten gjort bedömningen att det Ă€r sĂ€kert att flyga pratar lĂ€karen samtidigt med inringaren. LĂ€karen kollar dĂ„ om det Ă€r sĂ„ att vi ska ta oss an det hĂ€r larmet eller om en annan enhet ska prioriteras, sĂ€ger Fredrik Andersson.