Bakslag för Swedline

Swedlines VD, Sivert Andersson, anser att Gällivare kommuns indrivningsbeslut är ett svek mot en uppgörelse att kvitta företagets skuld mot Swedlines Gällivarehangar.

GÄLLIVARE2006-02-02 06:30
? Vi ser det som ett bakslag när inte den överenskommelse som träffades med kommunledningen höll längre än till KSAU, säger han.<br>&nbsp;? Vi hoppas Swedline som skött allt annat bra i Gällivare kan reda ut situationen. Men någon uppgörelse har inte funnits, säger kommunalrådet Tommy Nyström.<br>Enligt Sivert Andersson, som tycker att Swedlines service och regularitet under tiden i Gällivare ska vägas in i kommunen bedömning, förelåg en överenskommelse efter parternas senaste möte, den 19 januari i år.<br>&nbsp;? Vi träffade en preliminär uppgörelse om att kommunen skulle ta över hangaren där vi investerat 2,1 miljoner. Med denna affär skulle vi betala vår förfallna skuld på 2,4 miljoner, säger han.<br>&nbsp;? Vi ska också påminna om att vi ökat trafiken med 20 procent sedan vi tog över trafiken 2003. Vi har också mycket höga vitsord från passagerare och flygplats för vår produkt och service.<br>Swedlines tid i Gällivare har inte varit någon dans på rosor enligt Sivert Andersson.<br>Skyways, ?våldsamt låga anbud? enligt Sivert Andersson, stigande flygbränslekostnader, som företaget försöker få kompensation för av Rikstrafiken, men även kostnader som följt av den tidigare avsaknaden av en hangar, som företaget tvingades investera i, har påverkat det ekonomiska utfallet.<br>&nbsp;? Gällivare är enda kommun i inre Norrland med övernattande flygplan som inte har egen hangar, säger han. <br>&nbsp;? Innan vi fick upp hangaren hade vi avisnings- och uppvärmningskostnader för 250.000 per månad under vintern, utöver övriga avgifter. Med hangaren har vi säkerställt både trafik och regularitet som varit till nytta för resenärerna.<br>Dessa skäl motiverar ett kommunalt övertagande för att göra Gällivare flygplats likvärdig övriga flygplatser, menar han.<br>Kommunens agerande, som Sivert Andersson beskriver som att ?skramla med stridsyxan?, gynnar inte flygtrafiken i Gällivare.<br>&nbsp;? Att blanda in kronofogden är ett dåligt koncept, säger han.<br>&nbsp;? På grund av de negativa saker som skrivs om flygbolaget ringer oroliga passagerare och undrar om de vågar boka.<br>Swedline vill nu träffa kommunen igen för en eventuellt ny uppgörelse, möjligen om en avbetalningsplan. Han tror det ska gå att komma fram till en ?vettig lösning?. En annan väg kan bli uppsägning av avtalet med Rikstrafiken.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om