Barn kör skoter i tätorten

Barn som framför snöskotrar i hög hastighet i tätorten får skoterföreningen Nord i Gällivare att slå larm.
? Det är stora maskiner. Tio?tolvåringar klarar det inte. Barn och andra utsätts för livsfara, säger Krister Hansson, skoterklubbens utbildningsansvarige.
Gällivarepolisen intensifierar nu sin skoterövervakning.
? Vi sätter bland annat in fartkontroller, säger närpolischefen Urban Pohjanen.

GÄLLIVARE2006-01-12 06:30
Fritids- och skoterföreningen Nord i Gällivare slår larm om minderårigas framfart på snöskoter i tätorten.<br>Enligt föreningen är situationen akut.<br>Det handlar om 10?15-åringar som den senaste tiden upptäckts kör runt i höga hastigheter på kommunens centrala skoterledsnät.<br>Inga regler respekteras.<br>&nbsp;? Vi känner att vi inte har något annat val än att gå ut och be föräldrar att ta sitt föräldraansvar. Minderåriga får inte och är inte heller kapabla att framföra en snöskoter. Våra anställda har till och med varit nära att bli påkörda när det varit ute och markerat leder och det här problemet har bara blivit värre och värre, säger föreningens ordförande Anders Jonsson.<br>Ingen leksak<br>&nbsp;? Som representant för skoterintressena i kommunen måste vi också värna och respektera andra intressegruppers rätt till friluftsliv.<br>Krister Hansson, föreningens utbildningsansvarige, är mycket kritisk.<br>&nbsp;? Föräldrarna måste skärpa sig. Snöskotrarna är ingen barnvakt. Det är ingen leksak hur man än vrider och vänder på det. Är man 16 år ska förarbeviset vara taget annars har man inget på en skoter att göra, säger han.<br>&nbsp;? Det krävs också en fullvuxen person för att hantera dagens skotrar. En tioåring har varken styrkan eller kapaciteten. Och det är förmodligen ren föräldrabekvämlighet det handlar om ?Gå ut och kör skoter slipper jag ha dig stojande här inne?, är vad får barnet höra.<br>Föräldrareaktion<br>Föreningen hoppas på en föräldrareaktion.<br>Fler poliser i skoterspåren är en annan önskan som också delas av skoterledsansvariga politiker.<br>&nbsp;? Ska vi kunna motivera snöskotersatsningar som fler leder och ledhållning måste respekten för regelverket upprätthållas eftersom många andra fritidsintressen också gör anspråk på tillgänglighet. Polisen har en viktig funktion i det sammanhanget. Men när det gäller barn som kör skoter är det främst ett förpliktande föräldraansvar, säger Klas Holmgren, (s), SOT-nämndens ordförande.<br>Och Gällivarepolisen kommer att agera.<br>Vid ett internt möte i tisdags beslutades om riktade insatser mot ?skoterbuset?.<br>Inte bara barn<br>&nbsp;? Det finns problem med skotertrafiken som inte bara berör barn. Även andra kategorier gör sig skyldig till överträdelser av gällande regler och vi kommer nu att finnas ute för att bland annat genomföra hastighetskontroller, säger närpolischef Urban Pohjanen.<br>Kontroll av registrerings-skyltar, som ska finnas väl synliga frampå snöskotrarna, ska också genomföras.<br>På vilket sätt av- och påfarter på de centrala skoterlederna sker ska också undersökas.<br>I det sammanhanget pågår ett omfattande regelbrytande.<br>&nbsp;? Vi måste också vädja om större respekt för de gående och skid-åkare. På sikt är det viljan till samarbete med andra friluftsintressen som avgör om skotertrafiken kommer att bli föremål för en än strängare lagstiftning och reglering, säger Urban Pohjanen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om