Bergrester blir enklare att sälja

När den nya järnvägen till Aitikgruvan har tagits i bruk blir det också enklare och mer miljövänligt att sälja överblivet gråberg. Nya naturområden slipper exploateras för bergbrytning.

NÖJD. Stig Fredriksson, platschef på Aitik Ecoballast, är glad över att enklare kunna sälja stora partier grus nu när det kan transporteras på järnväg.

NÖJD. Stig Fredriksson, platschef på Aitik Ecoballast, är glad över att enklare kunna sälja stora partier grus nu när det kan transporteras på järnväg.

Foto: Mattias Forsberg

Gällivare2010-07-05 06:00
Aitik Ecoballast är ett samarbete mellan Boliden och NCC Roads. Nu kan det dock bli större än någonsin tack vare järnvägsförbindelsen. Försäljningen gäller det så
kallade miljöberget, som inte innehåller någon malm och praktiskt taget inga föroreningar. Det är det berget man sedan krossar och säljer vidare.- Det är ju bra om man kan göra någonting av restprodukterna från malmbrytningen i stället för att bara lägga det på hög, säger Stig Fredriksson, platschef, Aitik Ecoballast.Beställt stora mängder
Stora mängder gråberg har nu beställts till underhåll av järnvägen mellan Gällivare och Kiruna. Detta hade inte varit möjligt tidigare då man hade varit tvungen att först frakta berget till Gällivare för omlastning. Först därefter hade berget kunnat transporteras på järnvägen, något som inte hade varit ekonomiskt hållbart. Möjlig export
Järnvägen utökar marknadsområdet enormt. En annan vision som företaget har är att eventuellt kunna exportera berg till länderna omkring Östersjön.- Många länder har inte tillräckligt bra berg själva och då tvingas de köpa in för att kunna hålla en hög kvalitet, säger Stig Fredriksson.Om man kan köra stora mängder på järnväg och sedan transportera med båt finns möjligheterna. Kostnaderna måste då sänkas så mycket som möjligt för att kunna ha någon lönsamhet.- Säljer vi bara tillräckligt stora volymer så ska det nog gå att få lönsamhet i det,
säger Stig Fredriksson.Miljövänligt
Att det också är bra för miljön råder det ingen tvekan om. Lastbilar slipper användas för att transportera ut det till kunderna och ett tåg lastar betydligt mer. Ett tåg motsvarar ungefär 30 lastbilslass. Efterfrågan på det återvunna berget ökar eftersom färre naturområden och bergtäkter behöver exploateras. Sprängningen av berget är dessutom redan gjord vid malmbrytningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om