Elever ska lära sig energi
Det startade som ett lyckat försök att lära eleverna på Malmens friskola i Malmberget vad energi är.Nu ska metoden implementeras i skolundervisningen i fyra kommuner men de första att utbildas är lärarna.
Varva teori med praktik
Eleverna skulle ges kunskaper om både solenergi, fjärrvärme, vatten- och kärnkraft och lösningen blev en laborationsmodell där eleverna genom att varva teori med praktik byggde sina egna små enkla energiproduktionsanläggningar.
Både Energimyndigheten och dåvarande miljö- och samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin imponerades.
Efter att ha putsat lite på det hela tillsammans med projektledaren Mikael af Ekenstam elingenjör, och testat det även på andra skolor, ska det nu utvecklade sättet att undervisa elever i årskurserna 7-9 , men även på gymnasiets naturvetenskapliga linje, ingå i skolornas normala undervisning i Gällivare, Kiruna, Pajala och Jokkmokks kommuner.
Lärare på skolbänken
Vecka 44 sätter sig alla lärare på skolbänken för att lära sig tillvägagångssättet.
- Vi startar på Bokenskolan i Kiruna, med all fysisk utrustning på plats som laborationslådor, energirådgivaren som föreläser om det senaste på energiområdet och fortsätter i Pajala. Lärarna tar del av hela materialet, faktauppgifter, overheadbilder, lärarhandledning, räkneuppgifter, öppna uppgifter plus laborationshandledning, säger Per Malmelöv, som numer arbetar som konsult åt Lapplands kommunalförbund som har huvudansvaret.
Lära barnen
- Alla ingår i den pedagogiska uppgiften att lära barnen att förstå hur energi utvinns på olika sätt och hur varje energislag rent teknisk fungerar. Det som många lärare anser har saknats är det praktiskt laborativa inom energiområdet Man har heller inte haft resurserna att ta fram det.
Stor frihet i undervisningen
Man tillåts också att med skilda pedagogiska metoder välja hur man vill använda materialet vilket ger stor undervisningsfrihet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!