Fem jobb bort

Jernhusen AB:s samtliga banverks-avtal i Gällivare stationshus upphörde vid årsskiftet.
Den sista av de tidigare SJ-verksamheterna, tågklareringen, flyttar nu ut och fem arbetstillfällen försvinner
Järnvägsstationen är också till salu.

GÄLLIVARE2006-01-13 06:30
Centraliseringen av tågklareringen till Boden innebär inte bara ytterligare ett tapp av fem arbetstillfällen vid Banverket i Gällivare.<br>Det betyder också slutet på en mer än 100-årig era som startade 1889 då det första tåget lämnade Gällivare station med sin malmlast.<br>Nu finns inte längre någon funktionell koppling till järnvägstrafiken och det dåtida Statens järnvägar kvar i stationshuset som enligt ägaren Jernhusen AB är till salu för ?rätt pris?.<br>Avvecklingen av tågklareringen i Gällivare vittnar även om de stora personalrationaliseringar som järnvägstrafiken i Malmfälten genomgått de senaste decennierna och förlusten av 1.000-tals statliga jobb.<br>Vid bildandet av den så kallade Malmbanedivisionen, sträckan Luleå?Katterjokk vid 1980-talets början, knöts cirka 1.500 personer till verksamheten som i dag sysselsätter en bråkdel av det antalet.<br>Tomt och släckt<br>Fortfarande finns dock en väntsal för järnvägspassagerare, genom ett så kallat servitut, kvar i byggnaden. Kostnaden står tågoperatörerna Connex och IBAB för.<br>Tågbiljetter kan köpas från ett privat resebyråföretags kontor i byggnaden.<br>Pensionerade tågklareraren Erling Nilsson minns SJ:s storhetstid.<br>&nbsp;? Rationaliseringarna började redan när jag var i aktiv tjänst. Nu är också tågklarerarna borta. Det känns lite halvdassigt när man går ned och tittar där på kvällarna. Nu är det tomt och släckt. Snart slår man väl igen biljettförsäljningen också, säger han.<br>&nbsp;? De sista åren i slutet av 1980-talet var vi drygt tio stycken klarerare som gick på tre-skift. Sammanlagt med växlare och allt var vi drygt 300 anställda som jobbade inom stationsområdet.<br>Två av de fem tidigare tågklarerarna i Gällivare har fått nytt jobb i Boden.<br>De tre övriga omfattas av Banverkets trygghetsavtal.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om