Fler bärande produkter

Det började som en projekt-och utvecklingsidé och ?fjärilar i magen? och ser ut att sluta i en ny framgångshistoria för företaget Muddus Hjortron i Gällivare.
Från och med 1 april finns företagets likörer som beställningsvara på landets alla systembolag.
? Det är ett mycket viktigt steg i företagets utveckling, säger Katarina Hansson, VD

GÄLLIVARE2006-03-30 06:30
Lanseringen av företagets första likörprodukt förra året, hjortronlikör, som nu blivit tre med de nya åkerbärs- och tranbärslikörerna, förorsakade viss uppståndelse vid Systembolaget, berättar Katarina Hansson, VD.<br>Hjortronlikören fanns då i beställningssortimentet enbart vid Systembolaget i Gällivare.<br>&nbsp;? Vi fick ett samtal om att vi skickat en felaktig faktura. Man trodde inte att det sålts så många flaskor som vi fakturerat. Man kan inte sälja så många flaskor likör av en sort i enda butik och absolut inte i Norrbotten menade man.<br>&nbsp;? Först trodde vi att vi gjort något räknefel men när vi insåg att fakturan var korrekt bad vi dem ta kontakt med systembolaget i Gällivare för kontroll och då ordnade det upp sig.<br>Efterfrågad likör<br>Den lokala försäljningssuccén, och samtal från enskilda från länet övrigt som efterfrågade likören lättade lite på osäkerheten vid Muddus Hjortron.<br>Den nya produkten i företagets sortiment hade tagits emot positivt.<br>I och med att Muddus Hjortrons likörprodukter nu blir en beställningsvara vid landets samtliga systembolag från och med första april tar länets enda likörproducent ännu ett steg i den gynnsamma utveckling som kännetecknat företaget sedan starten 1998.<br>&nbsp;? Det vi kan konstatera i dag är att det tagit mycket mycket längre tid än vad vi kunnat tro. Det är en avancerad procedur vi haft att genomgå och vår tro att vi redan före jul skulle finnas med i hela landets beställningssortiment . Med facit i hand kanske vi hade tur att det tog så lång tid. Vi får skynda långsamt och lära oss av misstag och växa med uppgiften till en början vilket kan var en fördel, säger Katarina Hansson.<br>&nbsp;? Nu räknar vi med ett relativt lugn fram till nästa julhandel men då får vi nog slita ganska ordentligt.<br>Närmarknad viktig<br>Man hoppas på en försäljning av närmare 15.000 flaskor, inberäknat alla tre likörsorter, under 2006.<br>&nbsp;? Närmarknaden är fortsatt viktigast för oss tror vi, alltså hela Norrbotten. Och hade vi funnits i hyllorna, nu får vi inte det, i Norrbotten och Västerbotten, hade det nog varit tillräckligt som underlag. Det hade då funnits en regional förankring som jag tror underskattas. Vi hör av människor från hela Norrbotten som efterfrågar produkterna, säger Katarina Hansson.<br>Nya likörprodukter finns redan på idéstadiet och en internationell lansering diskuteras.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om