Fler skoterleder kan minska buset

Fler skoterledspåfarter skulle begränsa buskörningen med skoter i tätorten.
Det hävdar Norrlandsflygs grundare Knut Hedström, stor skoterentusiast.
Fler är på gång men införandet riskeras försenas.
? Det vore mycket olyckligt, säger Klas Holmgren, (s), SOT-nämndens ordförande.

GÄLLIVARE2006-01-14 06:30
Fler skoterledspåfarter i tätorten kan minska den olagliga skoterkörningen längs tätortsvägarna resonerar Knut Hedström.<br>&nbsp;? Med dagens förhållanden, en handfull skoterledspåfarter och 1.000-tals skotrar, bäddar man för olagliga körning på vägarna. Det är svagt av kommunen att inte göra nåt åt det här stora problemet, säger han.<br>Och fler skoterledspåfarter ska det bli. Frågan är bara när.<br>Ett förslag att etablera cirka tio nya av- och påfartspunkter i tätorten, i Gällivare, Malmberget och Koskullskulle, ska behandlas vid SOT-nämndens nästa sammanträde.<br>Men därmed är inte saken klar.<br>Olyckligt<br>Enligt vad Kuriren erfar diskuteras just nu om inte skoterledspåfarternas antal ska inlemmas i det pågående kommunala översiktsplanearbetet och det kan innebära att inrättandet av nya skoterledspåfarter fördröjs rejält med upp till två år.<br>Olyckligt menar Klas Holmgren, (s), SOT-nämndens ordförande.<br>&nbsp;? Tanken bakom fler skoterledspåfarter är att försöka minska vägkörningarna. Min personliga uppfattning är att vi av det skälet inte bör förhala beslutet.<br>&nbsp;? Det ska ju också beaktas att det här rör en säsongsbunden verksamhet. Det finns alltså ingen större risk att vi i framtiden blir fastlåst i ett gammalt beslut. När snön smält är ju också skoterledspåfarterna borta. Vi bör åtminstonen kunna inrätta de nya påfarterna på tillfällig basis, säger Klas Holmgren.<br>Trafiktrycket ska styra<br>Knut Hedström anser det inte finns mycket att prata om egentligen.<br>&nbsp;? Alla kan ju se att vi behöver fler påfarter. Då är det kommunens förbaskade plikt att se till att vi får fler. Man ska väl resonera på samma sätt som man gör när det gäller vägtrafiken. Där styr ju trafiktrycket besluten. Då ska väl samma sak gälla här, säger han.<br><br>kenth.bergmark@kuriren.com<br>0970/101 80<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om