För få tar flyget i Gällivare
Antalet flygpassagerarna minskar i Gällivare. Nu tar den nye flygoperatören Nordic Regional tag i situationen.- Inom några veckor ska vi ha fattat beslut avseende både ny flygplanstyp och prisbild, säger Ulf Grönlund, flygbolagets säljchef.
Vårens och försommarens turbulens kring Swedline uppges som en av orsakerna.
Den nya flygoperatören Nordic Regionals biljettpriser, den hittillsvarande flygplanstypen, ATR 42, med begränsad passagerar- och lastkapacitet, anses också ha påverkat.
- Min förhoppning att det ska räta ut sig genom en bättre lösning under senhösten och vintern i fråga om flygplanstyp, priser och flygtiden men man ska också ha stor heder av att man skött sig exemplariskt utifrån förutsättningarna, säger gällivares flygplatschef Rickard Willig.
- Det finns också ett plus i sammanhanget och det är att vi vid en årsbasisjämförelse fortfarande ligger två procent plus avseende passagersiffrorna.
Bättre priser behövs
Men något behöver göras tycker han och samma uppfattning har Gällivares kommunalråd Tommy Nyström (s).
- Vid mina kontakter nyligen med rikstrafiken har jag i tydliga och kraftfulla ordalag påtalat vikten av att förtroendet för flyget och vår flygplats återupprättas. Just nu är både prisbilden och flygplanstypen två mycket viktiga faktorer att komma till rätta med, säger Nyström.
Måste öka privatresandet
Vid Nordic Regional medges behovet av både analys av åtgärder.
Ett arbete som nu sätts i gång.
- När vi tog över efter den turbulenta situationen som rådde så gick allt så väldigt fort. Vi kommer just i dag att sätta oss ned och börja se över prissystemet som vi kan konstatera varit statiskt på så sätt att det inriktat sig helt på affärsresandet, säger Ulf Grönlund, säljchef vid Nordic Regional.
- Vi måste locka fler privatresenärer och det betyder att vi måste se över priserna och hitta mer traditionella grepp. Det ska ses i ljuset av att det är en expansiv byggd vi verkar i.
Byte av flygplanstyp
Det har funnits en potententiellt passagerarunderlag på 50.000-55.000 passagerare som man inte nått upp till vilket också föranleder Nordic regional att se över vilken flygplanstyp man sätter in efter september månad då avtalet med nuvarande littauiska underentreprenören DOT löper ut.
Enligt Ulf Grönlund kommer troligen ATR-planet att bytas ut mot något annat.
- Vi kommer att fatta beslut inom de närmsta veckorna, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!