Gällivare ska bli hett turistmål

Ett destinationsbolag med företrädare för ortens besöksnäring ska göra Gällivare till en turistort att räkna med.
? Hela branschen är enig om behovet och lyckas vi blir Gällivare ett av Norrbottens hetaste turistmål, säger Ulf Hansson, chef på kommunens utvecklingskontor som tagit fram förslaget.

GÄLLIVARE2006-03-28 06:30
Från ett tidigare utpräglat företagsperspektiv ska företrädarna för Gällivares besöksnärings-företag nu fås att se sitt företagande ur ett ortsperspektiv.<br>Medlet för att åstadkomma det nya synsättet ska bli ett gemensamägt destinationsbolag som ska lyfta fram hela kommunen, med dess innehåll av turistupplevelser, som intressant turistmål.<br>Ett konkret förslag i form av ett EU-projekt, med en totalfinansiering på 2,5 miljoner, ska lägga grunden för den gemensamma satsningen som startar med bildande av en ekonomisk förening och rekrytering av en ?turistchef? i mitten av april.<br>Efter projekttiden ska ingående företag, aktivitetsföretag, handelsföretag, hotell och transportföretag ta över ansvaret för destinationsbolaget.<br>&nbsp;? Kommunen har tagit på sig att starta det men sedan ska det vara en ren företagsangelägenhet och jag är övertygad om att det kommer att gå bra. Gällivare har faktiskt de bästa länsförutsättningarna att kunna bli en turistdestination av rang, säger Ulf Hansson, chef på den kommunala utvecklingsavdelningen i Gällivare.<br>Förnäm destination<br>&nbsp;? Min förhoppning är att inom fem år ska vi vara en av de absolut förnämsta destinationerna Norrbotten och vara en bra medspelare i Norrbotten Lappland, vilket vi anser vara mycket viktigt. I ett sådant här geografiskt stort område som Norrbotten är behövs flera destinationer för att lyckas på marknaden.<br>Visningsresor och marknadsföring är några av metoderna för att locka turistbesökare under projekttiden.<br>&nbsp;? Vid försäljningar ska vi ha med bolag som kan ta bokningar direkt. Vi ska också ha färdiga paketresor och allt ska kunna köpas direkt. Det ska bli mer verkstad och mindre snack, säger Ulf Hansson.<br>Central bokningssajt<br>Ett av de företag som avser att gå in i bolaget är företaget Gateway to Lapland, med huvudkontor i Gällivare, vars affärsidé är en central bokningssajt för länets besöksnärings- och aktivitets-företag.<br>&nbsp;? Det här initiativet har jag personligen hoppats på under lång tid. En personlig önskan är att även företag från Jokkmokks kommun skulle kunna ingå, säger Ankki Bondesson, en av delägarna.<br>Kommunalrådet Tommy Nyström (s) hoppas på en stor uppslutning av företag inom det nya destinationsbolagets ram. <br>&nbsp;? Vi två tillfällen har vi försökt få företagen att arbeta tillsammans vilket vi upplevt att man inte gjort. När länsstyrelsen påtalade vikten att Gällivare också utvecklades till en turistdestination gav vi uppdraget till vår utvecklingsavdelning som gjort ett bra jobb, säger han.<br>På samma planhalva<br>&nbsp;? Alla måste jobba på samma planhalva om det ska fungera och nu är vi med och startar det och sedan är det näringens ansvar. Med Gällivares stora möjligheter i det här avseendet är framgången given.<br>Av projektmedlen går 887.000 till VD-lön, konsultkostnaderna är budgeterade till 250.000, kontorshyra 38.000, övriga kringkostnader till 312.000 samt marknadsföring 917.000 kronor.<br>EU:s Mål 1, programområde 2:2, bidrar med 1. 259.000, Länsstyrelsen med 445.000, Gällivare kommun med 700.000, LKAB med 50.000, samt företagen själva med 50.000, motsvarande eget arbete. <br><br>kenth.bergmark@kuriren.com<br>0970/101 80
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om