Gällivareflyget upphandlas inte på nytt

Rikstrafiken följer nu noggrant utvecklingen för Gällivareflyget.
- Vår bedömning är att det kommer att bli en ny kontraktspart på ett eller annat sätt, säger Pär Erik Westin, ansvarig handläggare på Rikstrafiken.

GÄLLIVARE2006-05-26 06:00
Gällivare kommun begärde i tisdags att Rikstrafiken gör en ny upphandling av linjen Gällivare-Arlanda på grund av nuvarande flygoperatörs ekonomiska problem.
En begäran Pär Erik Westin, ansvarig handläggare vid Rikstrafiken, inte anser vara det lämpligaste sättet att hantera situationen i Gällivare.
- Vi följer utvecklingen stundligen och har en dialog med operatören och visst finns det en teknisk mölighet att säga upp kontraktet, säger han.

Osäkerhet och fördyringar
- Men om det sägs upp har man beträtt en väg som ofrånkomligen innebär en ny upphandling och det är naturligtvis administrativt betungande. Det skapar viss osäkerhet och vi måste ju också utgå ifrån att det leder till fördyringar, säger han.
- Det uppstår också en viss osäkerhet om vem som ska flyga, även om kommunen och resenärer kan vara förvissade om att det på ett eller annat sätt kommer att finnas flygtrafik på Gällivare fram till oktober 2008 på grundval av vårt uppdrag och den trafikplikt som föreligger.
Rikstrafikens strategi är därför en annan.
- Om och så länge det finns någon utsikt och möjlighet att hitta en annan lösning som innebär att kontraktet ändå kan leva vidare så är det för vår del intressant att beakta, säger Pär Erik Westin.

Rikstrafiken avvaktar
Det skulle kunna betyda att Swedline fortsätter vara avtalspart med en underleverantör som flyger på linjen eller att Swedline överlåter avtalet till ett annat flygbolag på samma sätt som Skyways överlät sitt avtal till Swedline.
- Det är tänkbara lösningar. Vi har som sagt också en beredskap för att säga upp kontraktet. Rent hypotetisk finns olika möjligheter som att kontraktet tas över, säger Pär Erik Westin.
- Ett starkt skäl till att vi inte sagt upp det hittills är att vi gör den bedömningen att det finns andra leverantörer som med ganska kort varsel skulle kunna ställa kapacitet till förfogande.
Förhållandet att det för närvarande finns ledig lämplig flygkapacitet på den svenska flygmarknaden är alltså det som får Rikstrafiken att avvakta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om