Gymnasieval med förhinder

I nästa vecka avgörs vilka som tas in till höstens gymnasieutbildningar i Gällivare.
En sak är redan klar:
Alla sökandes förstahandsval uppfylls inte på grund av för få utbildningsplatser.
Några program lider också akut brist på sökande.
? Inte alls bra, säger BUOK-nämndens ordförande Weine Backman (s).

GÄLLIVARE2006-02-18 06:30
80-talets babyboom når nu även gymnasieskolan i Gällivare där antalet sökande till de 13 olika programmen är rekordmånga.<br>En kortvarig trend som fortsätter även under nästa år.<br>Möjligheterna för de drygt 300 eleverna i år att komma in på sökt utbildning beror i första hand på betygen.<br>Den målsättning kommunen har är att uppfylla 90 procent av elevernas förstahandsval.<br>Något som knappast kan garanteras på elprogrammet i år där antalet ansökningar uppgår till 40 medan antalet platser är 24.<br>På gränsen<br>Andra program balanserar på gränsen mellan antalet sökande och platser. Till exempel energiprogrammet, som utbildar vvs-montörer, med nio sökande till åtta platser, fordonsprogrammet med 24 sökande till 24 platser, eller industriprogrammet med 21 sökande till 20 platser. <br>Förhållandet är omvänt på and-ra utbildningsprogram.<br>Omvårdnadsprogrammets 20 platser har bara sju sökande, likadant förhåller det sig med barn- och fritidsprogrammet med åtta sökande till 16 platser och naturvetenskapliga programmet med 60 platser och 36 sökande.<br>Överskott och underskott<br>En grov beräkning visar att medan några utbildningsprogram har ett överskott på cirka 60 elevplatser har andra tillsammans en brist på cirka 30 platser, främst de yrkesförberedande programmen.<br>Siffrorna är prelimiära och kan förändras marginellt inför intagningsnämndens sammanträde den 28 februari.<br>Annat som kan nämnas är LKAB-programmet som har 52 sökande, 41 pojkar och elva flickor, till tio platser.<br>Anpassning behövs<br>Weine Backman tycker spannet mellan överskotts- och bristplatser är för stort.<br>&nbsp;? Självfallet har skolan som huvuduppgift att tillfredsställa elevernas krav på en bra utbildning i enlighet med deras förstahandsval. Frågan är hur vi anpassar oss till de förändringar i elevernas val som också beror på förändringar på arbetsmarknaden och näringslivets skiftande arbetskraftsefterfrågan, säger han.<br>&nbsp;? Jag menar att det är en uppgift för skolan och näringslivet tillsammans. Fungerar det, och har vi en organisation som relativt snabbt kan anpassa sig till förändringar, då kommer vi att, så långt det praktiskt är möjligt, att kunna svara upp mot ele-vernas val och tillhandahålla de efterfrågade utbildningsplatserna.<br>&nbsp;? Och tittar vi på årets ansökningar och hur de preliminärt fördelar sig på antalet utbildningsplatser så finns det lite att göra, säger han.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om