Här blir inga lyft utan chef
Gällivares flygplatchef Rickard Willig har erbjudits nytt jobb och har sagt upp sig.Därmed riskerar Gällivare att sakna flygplatschef från och med januari och det kan orsaka problem.- Vi ska diskutera den uppkommna situationen, säger SOT-nämndens ordförande Klas Holmgren (s).
Med ett år kvar på sitt nuvarande förordnande som flygplatschef i Gällivare har han accepterat erbjudandet och nyligen lämnat in sin avskedsansökan.
Har gjort ett bra jobb
Uppsägningstiden är tre månader vilket betyder att kommunen kommer att sakna flygplatschef från och med januari månad.
- Jag har informerats bara för någon dag sedan och vi får diskutera läget vid SOT-nämndens sammanträde på onsdag. Vilken lösning som kan bli aktuell kan jag inte säga i nuläget. Men det är tråkigt att han slutar. Han har gjort ett bra jobb tycker vi, säger Klas Holmgren,(s), nämndens ordförnde.
- Antingen görs nu en internrekrytering, eller så sker en utannonsering av tjänsten eller så kan man finna en annan lösning. En fråga är om vi måste ha en särskild flygplatschef? Kanske kan ansvaret knytas till någon annan funktion i kommunen eller vid tekniska förvaltningen.
Om den erfoderliga kompetensen finns inom kommunen i nuläget är oklart.
Rickard Willig har trivts i Gällivare.
- Det har varit en spännande tid och jag hade gärna fortsatt men med bara ett år kvar på förordnandet och ett spännande nytt jobberbjudande har jag gjort ett val, säger han.
Godkännande krävs
Enligt Luftfartsverkets nuvarande författningsamling krävs ett godkännande av av luftfartsmyndigheten vid förändringar på en civil flygplats.
"Innan nya system, förändringar i existerande system eller ersättningar av system får tas i drift som resultat av genomförd systemsäkerhetsanalys och värdering, skall nya system, förändringar i existerande system eller ersättningar av system godkännas av Luftfartsstyrelsen för drift".
- Det ska finnas en så kallad accountable manager som ansvarar för drift och säkerhet och det föreligger ett kompetens- och godkännandekrav, säger Göran Svensson vid Luftfartsverkets tillståndsenhet i Norrköping.
Ges inget godkännande kan det i värsta fall betyda inställd flygverksamhet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!