JO-kritik mot kassan
Tre års handläggning av en kvinnas försäkringskasseärende är för lång tid anser JO och kritiserar Försäkringskassan i Gällivare.Kvinnan ansökte om sjukbidrag i april 2002 och hade inte fått svar i maj 2005 när ärendet inkom till Justitieombudsmannen.Försäkringskassan medger att kritiken är befogad.
På uppmaning av handläggande tjänsteman ska hon också senare, i oktober 2004, avråtts att söka sjukbidrag - vanlig sjukpenning skulle vara ekonomiskt mer fördelaktigt - vilket fick henne att återta sin sjukbidragsansökan.
Enligt Försäkringskassan i Gällivare har kvinnan inte i tid lämnat in begärda handlingar, "trots uppmaningar", vilket påverkat till den långa handläggningstiden.
Återkallande av sjukbidragsansökan har skett på kvinnans eget initiativ efter information av handläggaren förklarar man.
Vid Försäkringskassans länskontor i Norrbotten beklagar man det inträffade och medger att handläggningstiden borde varit betydligt kortare.
Oavsett kvinnans beredvillighet, att uppfylla försäkringskassans krav på att inkomma med handlingar, borde beslut ha fattats tidigare på grundval av aktuella handlingar.
Man konstaterar också att handläggande tjänsteman uppträtt olämpligt genom att med kvinnan diskutera återkallande av ett ärende.
Tjänstemannen ska enbart bereda ärendet för beslut i socialförsäkringsnämnden.
I och med att kvinnan återtog sin ansökan nådde aldrig ärendet socialförsäkringsnämnden.
Avseende kvinnans uppgift att försäkringsläkaren inte haft tillgång till fullständigt medicinsk beslutsunderlag finner Försäkringskassan i Norrbotten inte belägg för att så är fallet.
JO kritiserar den långa handläggningstiden och påtalar Försäkringskassans skyldighet att driva ärenden framåt.
JO framhåller att enskilda tjänstemän inte ska ta ställning till ansökan om sjukbidrag och vikten för handläggare att utrycka sig tydligt och klart för att undvika missförstånd "som kan få olyckliga konsekvenser för den enskilde".
I övrigt tar inte JO ställning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!