Kommunalrådet "Inte överraskad"

Beskedet att Nextjet har gått i konkurs kommer inte som någon överraskning för kommunalråd Lars Alriksson (M). "Vi är inte överraskade men det ställer till ett problem. Det kommer att ta lång tid innan man får en ny flyglinje på plats", säger han.

Beskedet att Nextjet gått i konkurs kommer inte som någon överraskning för kommunalrådet Lars Alriksson (M).

Beskedet att Nextjet gått i konkurs kommer inte som någon överraskning för kommunalrådet Lars Alriksson (M).

Foto: Monica Olofsson

GÄLLIVARE2018-05-16 13:48

Nextjet har dragits med ekonomiska problem under en lång tid och kommunen har tillsammans med förre landshövdingen Sven-Erik Österberg uppvaktat Trafikverket, som har i uppdrag av regeringen att upphandla flyg till orter med bristande tillgänglighet, till exempel mellan Gällivare och Stockholm.

– Vi ansåg att man i de kommande upphandlingarna måste ställa högre krav på de flygbolag som man anlitar. Det här kommer att ställa till problem för vår flygverksamhet men vi har haft många problem med Nextjet, säger Lars Alriksson.

Han nämner regulariteten och den produkt bolaget tillhandahållit.

– Nextjet har flugit på kommersiella villkor och det gör det svårare att direktupphandla för oss, säger Lars Alriksson.

Michael Gustafsson, flygplatschef på Lapland Airport, har fått beskedet om Nextjets konkurs bara några minuter tidigare.

– Det är bara att förhålla sig till det. Det som är känt är det som Nextjet gått ut med i pressmeddelandet. De har varit i den här situationen tidigare och haft ett tillfälligt drifttillstånd men de har upprätthållit flygtrafiken tidigare.

Hur snabbt en ny flyglinje kan vara på snabbt kan han inte svara på.

– Nej, det är en fråga för Trafikverket, om de kan göra en direktupphandling eller om man har för avsikt att göra en regelrätt upphandling, säger Michael Gustafsson.

För Lapland Airport blir konkursen en ekonomisk påverkan då de bemannar passagerartrafiken, men hur stor beror på hur länge det tar innan en ny flyglinje är på plats.

– Det är de som reser i dag och de närmaste dagarna som drabbas hårdast. Som resenär står man ensam, man har bara sin resebyrå eller kredikortsutgivare som garant, säger han.

Han rekommenderar resenärer att ta kontakt med sin resebyrå eller kreditkortsgivare.

– Är det bara en inställd resa är det visserligen allvarligt i sig, är bolaget inte i konkurs kan man boka om, men så är det ju inte nu, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om