Marknaden dör ut

Gällivare marknad lockar inte längre besökare från andra orter
Något måste nu göras om inte marknadstraditionen i Gällivare ska dö ut, anser Lars Israelsson, kommunal kultursekreterare.
Han föreslår bättre marknadsföring, ?vassare? kulturarrangemang och tillsättande av en utvecklingsgrupp med bred Gällivarerepresentation för en räddningsaktion.

GÄLLIVARE2006-03-20 06:30
Gällivare vintermarknad avslutades i söndags utan att lämna några bestående minnen efter sig konstaterar Gällivares kultursekreterare Lars Israelsson.<br>Marknadens betydelse som social mötesplats, uppsving för lokal handel och turistattraktion har urvattnats och gett marknaden en stämpel av ?Same procedure as last year?.<br>En märkvärdighet utan tyngd med snäv lokal betydelse.<br>&nbsp;? Så har det blivit. Vid en rundringning till våra hotellföretag så visar det sig att få om alls några gäster sökt sig till Gällivare för marknadens skull. Marknaden belastar inte alls hotellen i dag. Inte ens marknadsknallarna, som etablerat en egen ?husvagnsby? mitt i stan, vilket är märkligt, hyr in sig på hotell, säger han.<br>&nbsp;? Marknadens betydelse för stärkandet av den lokala ekonomin blir därmed ringa om den överhuvudtaget ger någon sådan effekt. I stället tillvaratas den lokala omsättningsökning som marknaden representerar av de tillresta knallarna.<br>Ingen marknadsföring<br>Kulturarrangemangen lockar inte heller till fulla hus.<br>&nbsp;? Det kan också knytas till att marknaden drar få besökare utifrån och det beror nog till stor del att ingen marknadsföring görs i andra kommuner eller i våra grannländer i norr och dels för att arrangemangen inte är nog ?vassa?, är Lars Israelssons förklaring.<br>Han gör jämförelser med Narviks vinterfestival, som lockar besökare från när och fjärran, och likaså Jokkmokks marknad.<br>&nbsp;? Tack vare tillresta besökare blommar handeln, säger han och här finns mycket att lära för Gällivares del, menar han.<br>Han ifrågasätter även marknadens sociala funktion som en viktig årlig mötesplats för människor.<br>Föreslår arbetsgrupp<br>&nbsp;? Även det måste man tänka igenom. Församlingsgården och torget är exempel på sådan bra platser för mänskliga möten, men det är viktigt att det inryms i ett helthetstänkande runt en marknad, anser han.<br>Nu föreslår han bildandet av en arbetsgrupp med representation av näringslivet, kommunen och turistnäringen för att:<br> Ge vintermarknaden ett ?attraktivare? innehåll.<br> Förbättra marknadsföringen på hela Nordkalotten i länets befolkningstätaste region. Bland annat med en ?riktig? marknads-katalog. <br> Utveckla marknaden samhällsekonomiska potential.<br>&nbsp;? Gör vi inte något riskerar marknaden på sikt att utarmas för att till sist försvinna och det vill nog ingen, tror han.<br>Barnparad<br>Inför nästa år drar kommunen, som hittills ansvarat för de kulturella arrangemangen, sitt strå till stacken.<br>&nbsp;? Temat nästa år är barn och vi planerar att inleda marknaden med en barnparad, en idé vi hämtat från Narvik, där barnen får klä ut sig till vad de vill och till det ska vi skicka inbjudan även till grannländerna och and-ra kommuner, säger han.<br>Ett exempel på ett ?vasst? kulturarrangemang enligt Lars Israelsson som naturligtvis förutsätter att tillresta barn från andra orter tar med sig sina föräldrar.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om