Mycket krångel för tanktillstånd

I ett halvår har ambulansflygföretaget Norrlandsflyg förgäves försökt få Kiruna kommun att förstå ambulansflygets behov. Nu larmar flygföretaget om den olösta situationen.
? Vi tvår våra händer. Nu får Kiruna ta ansvaret för hur patienterna drabbas, säger Knut Hedström, Norrlandsflygs grundare.
Det handlar om att Norrlandsflyg ska få tillstånd att ställa upp en farmartank för flygbränsle.

GÄLLIVARE2006-01-20 06:30
Det var i början av förra året som Norrlandsflyg konstaterade att helikopterplattan vid Kiruna sjukhus och tätortsbebyggelsen inte längre var lämplig som landningsplats för de stora ambulanshelikoptrarna.<BR>&nbsp;? Vi sökte då ett alternativ som låg nära sjukhuset och kontaktade räddningstjänstens chef i Kiruna om att få landa där och fick muntligt klartecken, berättar Knut Hedström, Norrlandsflygs grundare.<BR>Tillgång till flygbränsle på samma plats var nödvändigt.<BR><BR><STRONG>Alltid startklar</STRONG><BR>En ambulanshelikopter måste alltid vara fulltankad och startberedd inom en kvart för man vet aldrig i förväg var eller hur långt bort ett olyckstillbud eller sjukdomsfall inträffar.<BR>En farmartank beställdes och en ansökan om bygglov skickades till kommunen.<BR>Eftersom tankleverantören var snabbare i vändningarna än Kiruna kommun tvingades man ställa upp den tomma tanken utan bygglov vilket ledde till att Norrlandsflyg avkrävdes 4.500 kronor i ?böter? av kommunen.<BR>I övrigt stod allt still enligt Knut Hedström.<BR>&nbsp;? Hur vi än försökte få en lösning till stånd utifrån ambulansflygets särskilda behov och kravet på patientsäkerhet, så hände ingenting annat än att det pratades och krånglades, säger han.<BR><BR><STRONG>Hänvisade till Kiruna</STRONG><BR>Efter många turer hänvisades Norrlandsflyg till Kiruna flygplats.<BR>&nbsp;? Eftersom flygplatsen inte klarar av att ge den tankservice vi behöver inom vår stipulerade tidsgräns och dessutom är obemannad under delar av dygnet begärde vi att få ställa upp en tank med flygbränsle där i stället, säger Knut Hedström.<BR>Norrlandsflyg bad även om tillgång till ett ?väntrum? på flygplatsen för de tillfällen helikopterpiloterna tvingades vänta på patienter.<BR>&nbsp;? Men det kom inga besked nu heller. Även det tillståndet drog ut på tiden. När det slutligen hördes något då var det att man krävde att vi skulle bygga ett tak över tanken samt anställa en ansvarig tankskötare i Kiruna.<BR>Nu har Norrlandsflyg ledsnat på Kiruna kommuns byråkrati.<BR>&nbsp;? Vi vill få Kiruna kommuns skriftliga intygande att vi ska kunna tanka våra helikoptrar på flygplatsen inom en tidsperiod på 15 minuter. I annat fall måste Kiruna kommun ta på sig ansvaret för den väntetid som annars hotar uppstå och de konsekvenser detta får för patienterna, säger Knut Hedström.<BR>&nbsp;? Vi har ett ansvar mot det avtal vi har med landstinget och det hopp alla olycksdrabbade lägger i våra piloters händer i en nödsituation. I det här läget måste vi agera på det här sättet.<BR><BR><STRONG>Snabba ryck i Sunderbyn</STRONG><BR>Enligt Norrlandsflyg föreligger nu risk för att ambulansflyget tvingas till ofrivillig väntetid på Kiruna flygplats vilket inte går ihop med det krav på snabb utryckning som kan uppstå.<BR>&nbsp;? Vi förstår inte varför Kiruna kommun ska lägga sig i skötseln av en tank. Det sköter BP och vi, som är där flera gånger om dagen, om. När vi behövde en farmartank vid Sunderby sjukhus ordnades det direkt, säger Knut Hedström.<BR>Norrlandsflyg har nu dragit tillbaka sin bygglovsansökan avseende tillstånd att ställa upp en farmartank på Kiruna flygplats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om