Ny satsning binder samman skoterleder

Förstudien för ett sammanhängande basnät av skoterleder i norr är nu klar och redan till hösten kan en projektering ha inletts.

SKOTERLEDER BLIR BÄTTRE. Det stora skoterledsprojektet Polaris Trail är nästan färdigutrett och snart lämnas en projektansökan in med avsikten att kvalitetsutveckla skoterledssystemet i de tre nordligaste kommunerna i landet. Sebastian Hennix, utredaren, är fylld av tillförsikt. "Alla blir vinnare när man kommer igång", tror han.Foto: Kenth Bergmark

SKOTERLEDER BLIR BÄTTRE. Det stora skoterledsprojektet Polaris Trail är nästan färdigutrett och snart lämnas en projektansökan in med avsikten att kvalitetsutveckla skoterledssystemet i de tre nordligaste kommunerna i landet. Sebastian Hennix, utredaren, är fylld av tillförsikt. "Alla blir vinnare när man kommer igång", tror han.Foto: Kenth Bergmark

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2011-03-11 06:00

Leaderprojektet PolarisTrail startade med en idé och ansökan om EU-stöd för en förstudie i början av 2009.

Det handlade om möjligheterna att kunna bygga ett sammanhängande basnät av skoterleder i Jokkmokks, Gällivare och Kiruna kommuner, med tillhörande infrastruktur, som skulle garantera både invånarna och turistnäringarna i respektive kommun tillgång till ett långsiktigt kvalitetssäkrat skoterledsnät. I huvudsak finansierat av skoteråkarnas egna avgifter.

Förstudien utgör nu underlag för en slutrapport i slutet av månaden som leder vidare till en ansökan om medel för att starta ett projekt som inom fem år ska garantera landets nordligaste del, 12.000-15.000 skoterägare, 150 mil skoterleder av hög kvalité.

Bara fördelar
För förstudien står Sebastian Hennix, Gällivare, tidigare Tillväxtverket, som är optimist.

-  Fördelarna med ett kvalitetssäkrat skoterledssystem är stora inte minst för turistnäringen. Tillsammans med nya ledsträckningar som tar hänsyn till markbeskaffenhet kan säsongen både förlängas och garanteras, viktigt för enskilda företags långsiktiga satsningar. Trafikeringen av lederna blir också säkrare när man undviker vattendrag, och etablerar tunnelgenomfarter vid vägar, säger han.

-  I natur- eller skogsproduktionskänsliga områden skapas också genomfartsleder som minimerar konfliktsituationer. I och med att Allemansrätten undantar motordrivna fordon, är det nu mest en fråga om vilja om parterna vill realisera satsningen.

Framtida problem?
I dagsläget är den framtida tillgången på skoterleder inte säkrat. I exempelvis Gällivare finansieras ledunderhållet via bidrag till ideella föreningar som gör jobbet. Problemet är att bidragen inte täcker nyinvesteringskostnader av maskinparken eller tar hänsyn till behovet av tillhörande infrastruktur.

Tommy Johansson, Landsbygdsrådet i Gällivare, en av de parter som ingår i projektets styrgrupp tillsammans med de tre kommunerna, turistnäringsföreträdare och samebyarna, betonar vikten av en bred samverkan.

-  Nu är det viktigt att kommunerna bifaller bygdemedelsansökningar för de infrastruktursatsningar och maskininvesteringar som flera byar ansöker om och som utgör en viktig grund för fortsättningen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om