Nya verket provkört och följer tidsplanen
I måndags provkördes den "varma delen", av LKAB:s nya pelletsverks MK3 för första gången.- Redan före årsskiftet ska produktionen vara igång, avslöjar Jan Christer Gärde, i pelletsverkets projektledning.
Allt ska klaffa om inte ett driftshaveri ska bli det ödesdigra resultatet.
Men senast vid årskiftet ska det nya pelletsverket vara i drift avslöjar nu projektledningen.
I måndags var det dags för test av en mycket viktig delprocess i pelletsverket, den varma delen, pelletsverkets hjärta, där pellets blir till.
Ska fungera
- Vi har redan kört delar av produktionslinjen med bränd pellets. I dag och i morgon kör vi hela den varma delen. Det gäller att säkerställa att det fungerar till hundra procent, säger Jan Christer Gärde.
Testerna är viktiga.
- Sammantaget är det enormt många driftsdelar som ska kontrolleras. Går man för fort fram kan det leda till att utrustningar går sönder, säger Jan Christer Gärde.
- Processgasfläktarna är till exempel körda varje vecka i flera veckors tid som man gör för att säkerställa funktioner. Nödkraftsystemet är en annan viktig delfunktion som ska starta upp en dieselgenerator vid strömbortfall. Vi behöver göra tester om och om igen och alla utrustningar är kontrollerade i någon form, fortsätter han.
Inget bortfall
Varje oplanerad dag med produktionsbortfall kostar LKAB stora pengar, bortåt tio miljoner per dag.
Men det räknar man inte med.
Redan före årsskiftet ska pelletsverket vara i drift.
- Det är vi säkra på, säger Jan Christer Gärde.
Pelletsverket är välförsedd med råvara, sedan i april har sliglagret byggts på med transporter från Kirunagruvan.
Till en början är produktionsmålet satt till 2,7 miljoner ton per år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!