Nyckelpersoner under World Cup

World Cup i Gällivare i helgen utgör också startpunkten för en marknadsföring av hela kommunen som vintersportort.
Två nyckelpersoner i sammanhanget är Dennis Elfström, Imega film och produktion, samt web och grafikdesignern Michael Renström, vid Imega promotion.

GÄLLIVARE2006-11-16 06:00
Gällivare går just nu i väntan tider. World Cup stundar och arrangemangets kvalite är viktigt.
Men en internationell skidtävling handlar inte bara om idrottsliga aspekter.
För Gällivare kommun står mycket mer än så på spel.
Ett bra arrangemang bäddar för en World up-fortsättning bortom 2008, redan bokad av internationella skidförbundet, och en chans för ortens turistnäring och orten i övrigt att profilera sig som vintersportort.
Vad kan inte det ge?
- Håller vi i det på ett bra sätt finns ambitionen hos både Svenska skidförbundet och FIS att lägga ytterligare tävlingar i Gällivare och det skulle också stärka Gällivare som klassisk skidort, alltså en permanent plats för tävlingar, säger Anders Åhl, markandsföringsansvarig vid kommunens utvecklings­avdelning.

Känd logotyp används
Därför har Top of Europe, 80-talets logotype knuten till då brustna förhoppningen om världscup­tävlingar i utförsåkning, tagit till heders igen som en sjupspets in i framtiden.
World Cup-tävlingarna ska utnyttjas maximalt och därmed medverkar kommunen med finansiering av både tävlingen och marknadsföring.
- Det största fokuset ligger i TV-mediet. Uppåt 200 miljoner människor har möjlighet att se tävlingarna, säger Anders Åhl.
En del av kommunens marknadföringsmedel har därför gått till lokala företaget Imega film och produktion samt Imega promotion.
En minuts filmsnutt inleder TV-sändingarna från orten och den har Dennis Elfström producerat.
- En skidtävling är så oerhört mycket mer än spårpreparering och var man drar banderollerna. Man måsta ta tag i evenemanget och hjälpa sponsorer att marknadsföra sig i samband med det och ta tag i din kommun, stå till tjänst med alla de här sakerna som krävs som man inte tänker på när man ser en cuptävling på TV, säger han.
Anders Åhl talar om förmedlingen av en känsla som vinjettens mål och berättar om lokala turistentreprenörer som står i startgroparna för att fånga upp det eventuell turistintresset i konkreta bokningar.
Michael Renströms utgångspunkt i både webdesignen och det trycka materialet är kopplat till ett direkt informationsbehov men med samma grundläggande krav på ett framtåsiktande förhållningssätt.
- De förändringar som måste göras gäller bildmaterial men inte den grafiska utformningen, säger han.
Båda har alltså en viktig roll att spela den kommande helgen.
- När vi ska ut med det här håller både den grafiska och filmiska delen en hög interantionell klass och det står några oehört kunniga yrkesmänniskor för, ­säger Anders Åhl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om