Oro för flygstopp

I dag träffar kommunledningen i Gällivare representater för Ackordscentralen i Göteborg, som håller i rekonstruktionen av flyg-bolaget Swedline.
En av frågorna som tas upp är oron för eventuellt tillfälligt avbrott i Gällivares flygtrafik.
? Man har bara ett plan på Gällivareturen och det är oerhört viktigt med en backup, säger kommunalrådet Tommy Nyström.

GÄLLIVARE2006-04-07 06:30
Ett led i den ekonomiska rekonstruktionen av flygbolaget Swedline är enligt vad Kuriren erfar en minimering av antalet plan i trafik.<br>Det har lett till att upprätthållandet av linjen Gällivare?Arlanda för tillfället hänger på ett enda flygplan.<br>Något som oroar i Gällivare.<br>&nbsp;? Vi har sett hur känsligt flyget är. Går något sönder står allting stilla och folk står både här och i Stockholm och väntar. Flyget riskerar i värsta fall att stå still i flera dagar i väntan på en reservdel, säger kommunalrådet Tommy Nyström.<br>Ställer krav<br>Oron förstärks av den kommande högsäsongen, påsktider, för besöksnäringen. <br>Påsken är också en traditionell hemvändarperiod.<br>I Rikstrafikens avtal ingår ett så kallat regurlaritetskrav som följs upp en gång i kvartalet.<br>&nbsp;? Det som är olyckligt är att under ett helt trafikår kan man klara kravet samtidigt som flyget står still i flera dagar under vissa perioder, säger Mikael Gustavsson, kommunchef.<br>Enligt vice kommunstyrelseordförande Lars Alriksson (m) kommer berörda kommuner att ställa krav på både högre regularitets- och kvalitetssäkring i Rikstrafikens framtida upphandlingar.<br>Ökad risk<br>&nbsp;? Det finns ett sådant önskemål från de kommuner som har ett rikstrafikavtal. Man är inte så nöjd över den här periodens upphandlingar. Det läge vi har nu som innebär att vi drabbas av störningar för att man inte kan hålla en backup-maskin är olyckligt, säger han.<br>Rikstrafikens ansvarige, Per Erik Westin, kan se ett problem på längre sikt.<br>&nbsp;? Jag är inte förvånad om man, som en del i rekonstruktionen, avhänt sig en del kapacitet och minskat bolagets omfattning i alla åtaganden. Det ökar risken för problem med trafiken, säger han. <br>&nbsp;? På längre sikt och fall med planerat underhåll kanske bolaget skulle komma att klara av rekonstruktionen och komma vidare utan den reservkapacitet man haft då. Vi får ta upp en dialog. och höra hur bolaget ser på det och hur man ska klara situationer. Då kanske man måste ha maskiner på service och kanske lösa det med avtal med andra bolag.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om