Problem med buskörning
Unga moped- och crossmotorcykelförares framfart i höga farter på skolgårdar, gångstigar och vägar upprör tätortsbefolkningen. Nu kallas polisen till Tallbackaskolan i Gällivare.- Det föreligger uppenbara risker för de mindre barnen, säger skolans rektor Karin Sundström.Gällivarepolisen har svårt att förändra situationen.
- Man kör som dårar utan att respektera gående. Jag och mitt barn höll på att bli överkörda häromdagen. Det var millimeter som förhindrade en allvarlig olycka, Det här måste stävjas. Det är ju livsfarligt att gå efter gångvägarna, berättar en man från Gällivare som vill vara anonym på grund av omtanke om sin son.
- Han är i den åldern som de här barnen som kör omkring som vettvillingar i samhället och jag vill inte han ska råka illa ut eller bli mobbad.
Rektorn vid Tallbackaskolan, Karin Sundström, bekräftar moped- och crosskörning både på och i anslutning till skolan.
Ett olyckstillbud har redan inträffat.
Nu kallas polisen till skolan för att informera eleverna om regelverk och olycksrisker. Det föreligger en oro för dagisbarnens säkerhet.
Bättre skyltning
Kontakt ska även tas med ansvarig för skyltningen av gångstigen invid skolan. Det ska tydligt framgå att moped- och crosscykelkörande är förbjudet.
- Barn är tanklösa och vet inte vad de kan ställa till med. Därför måste vi vuxna reagera. Barn kan fara illa och de som kör kan tvingas leva med det hela livet och göra sig själv en otjänst, säger Karin Sundström.
En avspärrning av skolgården är svår att genomföra på grund av räddningstjänstens krav på öppna tillfartsvägar.
- Det förbud som finns ska respekteras. Det är inte tillåtet att köra varken moped eller crosscyklar på skolgårdarna, säger Karin Sundström.
En likartad situation finns vid andra skolor.
På torget i Gällivare förstörs planteringar, gräsmattor och annan kommunal utsmyckning av moped- och crosscykelframfarten.
Kommunens organiserade motorcykelåkare hos föreningen MCCK i Gällivare är också kritiska.
- Det man reflekterar över är hur föräldrar kan köpa oregistrerade fordon och ge dem till sina barn. Antagligen är det för att de här Fiddymaskinerna är billiga att köpa, strax under 10.000 kronor, och sedan slänger man bara sina ungar på dem, säger Leif Grahn, kassör i föreningen och en av kommunens godkända MC-instruktörer.
70-80 kilometer i timmen
- Det är faktiskt fordon som kan komma upp i farter på 70-80 km i timmen. Det har jag själv upplevt. Vi i klubben tar helt avstånd från sådant här. Olyckor har faktiskt hänt.
- Vi försöker sköta oss, men även vi drabbas av allmänhetens ogillande på grund av det här. Det man frågar efter är var föräldraansvaret finns hos föräldrar som köper sådana här fordon till sina barn.
Henry Nilsson, Gällivarepolisens trafikansvarige, medger ett ökat svårhanterligt problem.
I helgen inträffade en olycka med en crossmotorcykel i centrala Gällivare.
- Det har varit många klagomål och är ett ökande problem som vuxit kraftigt i år. Det är mopeder, EU-moppar och motorcyklar, en del registrerade, andra inte. Man kör överallt och man kör fort enligt de anmälningar vi får in, säger han.
Gälivarepolisen förhoppningar om en egen MC för effektiva ingripanden grusades.
- Av något skäl fick vi inte loss någon, säger Henry Nilsson som utesluter biljakter.
- Man måste nästan ha en MC. Biljakt kan leda till olyckstillbud och det är ju det vi ska förhindra.
Kontakta polisen
Rådet han ger allmänheten är att ändå kontakta polisen.
- Det man kan göra är att ringa hit och vi kan åka ut med bil men så fort vi upptäcks så vänder man och försvinner. Egentligen borde föräldrar se över vad deras barn gör, säger Henry Nilsson och pekar på det ekonomiska ansvar som åligger föräldrar till minderåriga barn.
Vid Gällivares skolor föreslår man bland annat regelbunden information från både polis och MC-klubb för att nå större respekt hos både föräldrar och elever för de allmänna och lokala trafikreglerna.
I Koskullskulle blir det ökade moped och crossmotorcykelåkandet bli ett ärende för Koskullskulle intresseförening.
- Det är signaler från innevånarna om obehaget som alltfler upplever som får oss att diskutera det, säger ordföranden Eko Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!