Projekt sparar miljarder

Allt fler företrädare för internationella gruvföretag, entreprenörer och utrustningstillverkare samlas nu runt ett projekt för snabbare tunneldrivning lett av RTC, Nordic Rock Center AB i Gällivare.
? Det är fantastiskt att kunna utnyttja den stora internationella kompetens som finns i Gällivare, säger Göran Bäckblom, RTC:s VD.
Åtta miljoner satsas på projektet och målet är 20 procent snabbare tunneldrivning vilket skulle spara miljarder enbart för gruvindustrin.

GÄLLIVARE2006-04-26 06:30
Det är inte bara gruvföretagen som behöver bergtunnlar. <br>Tunnelbanor och vägtunnlar är exempel på andra återkommande bergtunnelprojekt världen över. Den samlade längden uppskattas till cirka 100 km per år varav gruvnäringen står för merparten. Enbart vid LKAB byggs cirka 30 km bergtunnlar årligen. <br>Det RTC-ledda projektet ?Snabbare och bättre tunneldrivning? syftar till att minska kostnaderna för tunneldrivning med 20 procent genom utvecklande av både metoder och utrustning för att snabba upp tunnelbyggnationerna utan att göra avkall på säkerhet och miljötänkande vilket skulle minska tunnebyggnadskostnaderna med miljardbelopp.<br>Mer än nöjd<br>Vid RTC:s styrgruppsmöte på Dundret i tisdags anslöt sig även företagen Rio Tinto, Sandvik, Tamroc och Posiva via ett konsortieavtal till det pågående projektet som kostnadsberäknats till åtta miljoner.<br>RTC:s VD Göran Bäckblom kunde känna sig mer än nöjd med projektuppslutningen i tisdags.<br>&nbsp;? Det känns fantastiskt roligt att gå från GHRR till RTC och i det första projektet få det här stora internationella deltagandet. Vi ska verkligen driva det så att vi får ett resultat så att man också får ett förtroende för hur vi arbetar, säger han.<br>Ledande gruvföretag<br>Rio Tinto, ett av världens ledande gruvföretag, är en av finansiärerna och samarbetspartnerna.<br>&nbsp;? Under de närmaste åren kommer Rio Tinto att ha behov av driva väldigt mycket gruvort från att tidigare mesta ha ägnat oss åt dagbrottsverksamhet. Vi är därför intresserade av att på olika sätt förbättra den processen både tids- som kvalitets- och kostnadsmässigt, säger Tim Mc Gurk, representant för Rio -Tinto.<br>&nbsp;? Och på grund av att tids-aspekten är den mest betydelsefull för oss tror vi att samarbete med övriga parter inom det här projektet ska ge oss nya infallsvinklar grundat på den utveckling och spetskunskap som växer fram.<br>En stor del av forskningen sker i Malmfälten och i juli 2007 ska projektet slutredovisas.<br>Socialdemokraterna Göte Henriksson och Weine Backman var politiska initiativtagare till GHRR, Gellivare Hard Rock Research, RTC:s föregångar.<br>Även Göte Henriksson gladdes i tisdags.<br>&nbsp;? Det här var vårt syfte att skapa en katalysator i Gällivare för forskning och teknikutveckling inom främst gruvsektorn. Vi ser att behovet finns även inom byggindustrin. Globala giganter som Rio Tinto har anammat det i en samverkan kring gemensamma intresseområden, säger Göte Henriksson.<br>Deltagande sponsorer är LKAB, Boliden, Falconbridge, Rio Tinto, SKB och Posiva, ansvariga i Sverige respektive Finland för slutförvaring av kärnbränsle, NCC, Atlas Copco samt Sandvik Tamroc. Kostnaderna delas av samtliga parter och resultatet får användas fritt inom den egna verksamheten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om