Säkerhetskontroll med anmärkning

Transportsstyrelsens verksamhetskontroll av Gällivare flygplats har resulterat i 16 anmärkningar enligt en preliminär rapport.

SÄKERHETSKONTROLL ANGER BRISTER. Gällivare flygplats har fått anmärkningar om delegations- och ansvarsförhållanden och säkerhet. Total handlar det om 16 anmärkningar från Transportstyrelsen.

SÄKERHETSKONTROLL ANGER BRISTER. Gällivare flygplats har fått anmärkningar om delegations- och ansvarsförhållanden och säkerhet. Total handlar det om 16 anmärkningar från Transportstyrelsen.

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2012-05-24 06:00

Kontrollen som utfördes för några veckor sedan berör olika säkerhetsaspekter vid flygplatsen som drift, styrning och ledning, system för säkerhetsledning och hur regler efterlevs.

Enligt Transportsstyrelsen handlar det om ovanligt många anmärkningar/avvikelser vid en svensk flygplats av den storleken som finns i Gällivare.

Allvarligt
- I det här fallet var det ganska mycket. Var och en för sig är väl inte så allvarligt men i och med att det blir så många så ser man allvarligt på det. Det är för många avvikelser helt enkelt säger Roland Burman, flygplatsinspektör.

Flygplatsen har anmodats att redovisa en plan för vilka åtgärder som planers, inklusive en tidplan, med anledning av Transportstyrelsens anmärkningar.

En sådan inlämnades nyligen från flygplatsen till Transportsstyrelsens luftfartsenhet.

Även trafikledningsfunktionen vid flygplatsen har kontrollerats av Transportstyrelsen. Båda rapporterna ska nu sammanställas för ett samlat definitivt yttrande från Transportstyrelsen.

Inte ovanligt
Flygplatschefen Mikael Gustavsson tar anmärkningarna på största allvar men anser att de i sig inte är ovanliga för en flygplats.

- Jag har sett verksamhetskontroller från andra flygplatser som haft 16 avvikelser. När vi hade verksamhetskontroll för två år sedan hade vi också nio tio stycken på respektive verksamhetskontroll. Man kan alltid diskutera om de är berättigade, säger han.

Hårddragning
Anmärkningarna som berör delegations- och ansvarsförhållanden, innebär en hårddragning av Transportstyrelsen, menar han.

- Vi har delegationer, till exempel, till våra anställda, och de godkändes i förra verksamhetskontrollen. Nu vill man ha det ytterligare detaljerat. Det är på den nivån man ligger, säger Mikael Gustavsson som ändå godtar Transportstyrelsens anmärkningar.

- Vi har att rätta oss efter myndigheternas påbackning, om det inte gäller något hårresande, så det vi har att göra är att förbättra vår redovisning av personalens kompetenser och skriva mer detaljerade delegationer även om jag anser att vi redan har det, säger Mikael Gustavsson.

Några av Transportstyrelsens noterade anmärkningar/avvikelser vid Gällivare flygplats:

Ytor vid uppställningsplats 1 är inte tillräckligt fria från objekt som kan påverka säkerheten.

Stoppskyltar vid fordonsväg uppfyller inte gällande krav samt saknas på ett ställe.

Tydliga och undertecknade delegeringar till tekniskt och operativt ansvariga saknas.

Tydliga och undertecknade delegeringar för verksamhetsansvarig saknas.

Det säkerhetsrelaterade ansvaret och befogenheterna är inte tydligt fördelade i organisationen.

Kompetenskraven för flygplatsens personal är inte dokumenterade.

Flygplatsoperatören har inte fastställt nyckeltal för säkerhet och säkerhetsmål.

Rapporterade händelser följs inte upp och utvärderas inte i tillräcklig omfattning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om